Det tyskutviklede magnettoget som forbinder flyplassene rundt Shanghai med byens sentrum er blant det første kommersielle magnettogene i verden.

Supertog kjører i 550 km\t

  • Motor

Det japanske togselskapet JR Tokai bestemte seg fredag for å bygge ut såkalte maglevtog på strekningen Tokyo - Osaka, melder Nyteknik.se.

10 000 milliarder yen

Kostnadsrammen for prosjektet, som har fått navnet "Chuo Shinkansen," er på ti tusen milliarder yen.

Det tilsvarer cirka 519 milliarder norske kroner.

– Den eksisterende togbanen mellom byene har for lengst nådd sin maksimale kapasitet, sa direktør Masayuki Matsumoto på en pressekonferanse.

De nye togene skal ha en snitthastighet på rundt 550 kilometer i timen, og kan dermed trafikkere Tokyo - Osaka på rundt en time.

En stor del av strekningen skal gå gjennom tunneler.

581 km\t

JR Tokai begynte allerede i 1962 å utvikle magnetsvevetog.

I 2003 ble et slikt tog målt til en hastighet på 581 km\t.

Til sammenlikning satte franske V150 nylig fartsrekord for "vanlige" tog med en topphastighet på 574,8 km\t.

- 269 grader

Slike tog brukte lavtemperaturkrevende superleder-magneter av en niob-titanlegering, og benytter kjøling helt ned til - 269 grader.

Nå har JR Tokai imidlertid utviklet magneter av vismut som "kun" krever kjøling til - 253 grader, noe som gjør kjølingen enklere.

Ferdig innen 2025

Det japanske togselskapet regner med å begynne geologiske undersøkelser av den planlagte traséen innen kort tid, og banen skal stå ferdig innen 2025.