Hør bare på denne meldingen: ”Når du vrir om tenningsnøkkelen i nye Skoda Octavia RS, forstår du raskt at dette ikke er en uskyldig familiebil. Den hissige lyden fra den toliters turboladde TFSI-motoren på 200 hk, gjør det klart for omgivelsene at dette ikke er en bil de ypper seg mot”.
Og ja da: Ytelsen står i stil med lydbildet: RS sedan gjør null til 100 km/t på 7,3 sekunder, stasjonsvognen bruker 0,2 sekunder mer. Fra august neste år kan du få bilen med en toliters TDI-motor på 170 hk og et fryktelig dreiemoment.
0-100: 6 sekunder
Om du spør en bilprodusent om han mener det er vett og mening i å etterstreve null til hundre på seks sekunder, ser han langt på deg og sier at det er dette markedet vil ha. Og markedet vil til evig tid ha rett, ikke sant. I det minste så lenge de kjøper sakene.
Utseendemessig skiller RS seg fra en vanlig Octavia med markert luftinntak og runde tåkelys i fremre støtfanger, spoiler på bagasjelokket, doble eksospotter, 17-tommers aluminiumfelger og RS-emblem.


Grønt glass
Bilen er tjue millimeter lavere enn en vanlig Octavia og leveres i tillegg med grønne bremsekalipere, støtlister lakkert i bilens farge og grønntonet glass i frontruten. Jøss for en lykke!
Vi leser videre: ”Innvendig gir sportssetene i RS-design, tre-eket sportsratt i RS-design, skinn og krom på girspak og håndbrekk, eget RS-design på instrumentene samt en rekke aluminiumsdetaljer den rette sportsfølelsen”.
Skryteliste
Lista over standardutstyr på nye Skoda Octavia RS er lang. Blant annet leveres bilen med Climatronik klimaanlegg, Stream radio/CD-spiller med 8 høyttalere, xenonlys med lysassistent, elektriske speil og elektriske vinduer foran, TPM dekktrykkskontroll og fjernbetjent sentrallås.
Det mest imponerende med bilen er likevel prisene; sedanutgaven med fem dører, 200 hk og 2-liters TFSI-motor koster fra kroner 384.900. Stasjonsvognen koster 10.000 kroner mer.