Den gule linjen markerer nåværende E 18 mellom Frydenhaug og Baserud. Den skal stenges for oppgradering nå den nye sørgående kjørebanen (markert med oransj) åpnes for trafikk til sommeren. (Ill.: Statens vegvesen) (Bilde: jorubr)

Suksessen i Trondheim skal kopieres

Mesta var eneste anbyder forrige gang. Anbudet lå på 81,455 millioner kroner, overslaget var på 40 millioner. Siden den gangen har Region Midt hatt stor suksess med å dele opp Nidarosbrua i Trondheim i flere oppdrag. På det prosjektet kom det også inn bare ett anbud ved første utlysning, og det var altfor høyt.

Mellom Frydenhaug og Baserud er ca. to kilometer. Dette er den eneste strekningen på E 18 mellom Oslo og Tønsberg som bare har to felt. Til sommeren blir den framtidige sørgående kjørebanen åpnet. Da blir vegen mellom Frydenhaug og Baserud stengt for oppgradering.

Oppgraderingen vil bli delt i tre hovedentrepriser. En gjelder først og fremst grave- og ledningsarbeider, en gjelder betongrehabilitering i Kleivenetunnelen, og en gjelder utskifting av veg- og brurekkverk. Det blir også forenklet utlysning av sikring av skjæringene langs E 18. Denne jobben er kostnadsberegnet til under en halv million kroner. For utlysning av så små jobber er ikke reglene så strenge.

Asfalteringen inngikk i den første entreprisen som ble utlyst. Den jobben er nå overført til det firmaet som har kontrakten på asfaltering av vegene i det aktuelle distriktet.

De tre entreprisene vil bli utlyst i nær framtid. Vegvesenet tar sikte på at fire-feltsvegen mellom Frydenhaug og Baserud skal være ferdig innen utgangen av året.