60000 TONN:Gasnors LNG anlegg på Karmøy kan produsere 60 tonn LNG daglig. Gassen hentes fra distribusjonsnettet for gass på Karmøy. (Bilde: Anders J. Steensen)
KOMPAKT: Releguefaction anlegget er kompakt og settes på dekk på LNG-tankerne. Hele anlegget får plass i en container.

Suksess med småskala LNG

  • Olje og gass

Hamworthy Gas Systems AS i Asker, 25 kilometer sør for Oslo, opplever en nærmest eventyrlig suksess med sine LNG-løsninger.

Etterspørselen etter små anlegg for å generere LNG øker i takt med den raskt voksende flåten av LNG-skip.

Årsaken er at befraktere og redere ønsker at hele lasten av LNG kommer til bestemmelsesstedet i stedet for at skipet underveis har forbrukt av lasten for sin egen fremdrift.

LNG om bord i skip fraktes ved - 163 0C i store tanker. For å holde temperaturen konstant brukes tilstandslikningen, Boyle- Mariottes lov, PV =nkT.

Ved å tappe gass av tankene, boil-off gas, er volumet redusert, mens temperaturen holdes konstant. Denne gassen har tidligere blitt brukt til drivstoff for fremdrift av skipene. I stedet sendes gassen inn i et kompressor/kjøle-anlegg som så pumper gassen tilbake på tankene.





Demonstrasjonsanlegg på Karmøy

– Vi har stor interesse fra alle verdensdeler for dette relequefaction systemet, det gjelder både fra rederier og fra distributører av gass, forteller administrerende direktør Arne W. Vedøy.

En av årsakene til suksessen er et tilsvarende anlegg som Hamworthy levete til Gasnor på Karmøy. Dette anlegget kan produsere 60 tonn LNG daglig. LNG tranporteres med bil fra dette anlegget til kunder i hele Sør-Norge.

– Med dette anlegget kan vi ta med oss kundene for å vise frem teknologien vi bruker. For det er fortsatt slik at seeing is believing, forteller Vedøy.

Han mener at systemet også kan brukes for utvinning av olje fra mindre felt, hvor det er problemer med avsetning av assosiert gass. Dette er særlig attraktivt for anlegg fjernt fra annen gass infrastruktur.





Samarbeid med APL

LNG-terminaler er uønsket i sitt nærområde av mange. Derfor planlegges LNG-terminaler offshore.

Arendalsfirmaet APL har lansert en løsning basert på å kople opp et LNG-skip direkte til en undervanns lastebøye som er knytet til det lokale gassnettet.

Hamworthy har utviklet en egen enehet for regassisfisering an LNG, som kan plaseres om bord på skip i forbindelse med denne lastebøyen.