KRÆSJ: Ofte når fly styrter er det like gjerne brann og røyk som tar livet av folk om bord. Redningsmannskapene er trent i å slukke ved brannkilden først, i dette tilfelle under vingetankene. (Bilde: Men In Blue)

Styr unna farlige flyselskap

EU oppdaterer nå jevnlig en svarteliste over flyselskap som har forbud mot hel eller delvis drift innen EU.

Skulle du som flyreisende likevel insistere på å kjøpe billetter med et av disse selskapene, gjør reisebyråene oppmerksom på at du ikke kan ikke fremme krav om refusjon eller omrouting for disse flyvningenes vedkommende, og ei heller fremme erstatningskrav til reisebyrået.

Hvilke selskap?

Ta det med ro: Ingen europeiske eller amerikanske selskap er rammet av EU-forbudet, og bare noen få asiatiske.

Heller ikke selskap som er registret i tidligere Sovjet-unionen er rammet, altså heller ikke Sibir Airlines som nylig kræsjet i Irkutsk i Sibir.

Velgs stort

Seriøse flyselskap er medlemmer av ICAO (International Civil Aviation Organization).

Store, velrenommerte selskap er generelt sett OK.

Styr unna

Selskap som er registrert f.eks. i Congo, Sierra Leone, Ekvatorial-Guinea, Liberia og så viderte forbys å fly til/fra og innen Europa.

Årsaken er manglende dokumentasjon på vedlikehold av fly, og av flymannskapers ferdigheter.

Omfattende kontroll

Fly skal sjekkes etter en godkjent plan som omfatter kontroll av stigende omfang fra A til D.

D-sjekk er full nedstripping av flyet og kontroll/utskifting av samtlige komponenter.

Kaptein-sjekk

A-sjekk foretas ”på linjen”, dvs. før flyet skal starte. Denne sjekken foretas dels av flyverne, dels av godkjent bakkemannskap.

Hvert fly har en MEL om bord, en Minimum Equipment List.. Mulige mangler som kan oppstå ved flyet omtales i denne.

Der beskrives hva man kan fly videre med og hva som må utbedres/skiftes før takeoff.

Produsent og myndigheter

Vedlikeholdsplanen og MEL er laget av flyprodusenten og godkjent av vedkommende lands luftfartsmyndighet.

Stort sett holder vestlige og asiatiske land seg til amerikanske FAA (Federal Aviation Agency) og/eller engelske CAA.

Lege og logg

Flymannskap skal gjennom årlig legesjekk og skal dessuten jevnlig simulator-øve farlige siutuasjoner hos flyprodusenten eller i andre godkjente simulatorer. Det kreves også et minste antall årlige, loggførte flytimer på relevant flytype.

Se listen over forbudte flyselskap her (oppdateres hver tredje måned).