SAMFERDSEL

Studie: Trafikklys trenger en farge i tillegg til rødt, gult og grønt

Med stadig flere selvkjørende biler i trafikken mener forskere at det amerikanske veisystemet trenger en tilpasning. Studien foreslår trafikklys i fire farger: Rødt, gult grønt – og hvitt.

Et hvitt lys i veikryss vil kunne bli et signal om å gjøre som bilen foran, foreslår trafikkforskere ved North Carolina State University.
Et hvitt lys i veikryss vil kunne bli et signal om å gjøre som bilen foran, foreslår trafikkforskere ved North Carolina State University. Foto: Colourbox
John Edgren, Ny Teknik
23. feb. 2023 - 19:00

Hvordan bør man endre trafikkmiljøet så det er bedre tilpasset de autonome kjøretøyene? Det undersøker forskere ved North Carolina State University. Deres forslag er at trafikklysenes røde, gule og grønne signaler suppleres med et hvitt lys, skriver universitetet i en pressemelding.

Ifølge studien deres er tanken at de selvkjørende kjøretøyene da kan bidra til en jevnere trafikkflyt ved å kommunisere med konvensjonelle biler. Hvitt lys skal være en oppfordring til sjåførene om å følge den autonome bilen foran.

Biler kommuniserer med trafikklys

De autonome bilene vil kunne kommunisere trådløst med trafikklyset, og trafikkflyten gjennom veikryss kan da støtte seg på databeregningene.

Resultatet antas å gi en bedre trafikkflyt enn når menneskelige sjåfører følger de vanlige signalene – og hvis det blir for mange biler i krysset, skal trafikklyset gå tilbake til å vise rødt og grønt.

Ekstrahjelp for sjåførene

– Å overlate noe av kontrollen av trafikkflyten til autonome biler, er en ganske ny idé som kalles «det mobile kontrollparadigmet». Det kan brukes til å koordinere trafikk i ethvert scenario som involverer autonome biler. Men i veikryss tror vi det er viktig å inkludere konseptet med et hvitt lys, fordi det informerer menneskelige sjåfører om hva som skjer, slik at de vet hva de forventes å gjøre når de nærmer seg krysset, sier Ali Hajbabaie, studiens førsteforfatter.

Forskerne presenterte ideen om et hvitt lys i 2020, men i den nye studien har de spisset konseptet ved å koordinere kommunikasjonen mellom de autonome kjøretøyene.

Artikkelen ble først publisert i Ny Teknik

Om biler skal få full pott i Euro NCAP sine tester fremover må de ha fysiske knapper, ikke bare skjerm som dagens moderne biler.
Les også

Vil ha fysiske knapper tilbake

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.