ARBEIDSLIV

Studenter svikter ingeniørfag

Tore Stensvold
29. apr. 2005 - 15:39

Tekna er svært bekymret over dagens dystre tall fra Samordna opptak.

- Strakstiltak er nødvendig for å snu nedgangen. Diverse tiltak for å øke søkningen til realfagene har hatt liten effekt, og det er ingen tegn til bedring, sier direktør Trygve Dahl.

Han mener det er tvingende nødvendig å settere kraftigere lut til for å øke skoleelevenes interesse for matematikk og naturfagene.

Etterspurt

Etterspørselen etter arbeidskraft med teknologisk og naturvitenkskapelig utdanning på master/hovedfagsnivå har økt det siste året.

Tekna ser ingen tendenser til at dette vil snu med det første.



- Det er for få kandidater med teknisk- naturvitenskapelig bakgrunnen. Ett eksempel er at blant annet Kværner nå har måttet gå til utlandet for å hente kompetent arbeidskraft, sier Dahl i en pressemelding.

Tekna tror de fine og langsiktige tiltak som skisseres i Forskningsmeldingen kommer for sent.



Dahl sier det er viktig å få inn flere lærere i grunn- og videregående skole som har god kunnskap om og engasjement for realfagene, for på den måten å øke elevenes motivasjon.

Lærere mot

Tekna har tidligere lagt fram to konkrete forslag til tiltak som Udanningsforbundet har motsatt seg.

1. Det bør åpnes for Lærer II-stillinger, etter forbilde av Professor II ved universitetene. Det vil si at sivilingeniører og andre realister uten pedagogikk kan undervise i skolen på deltid i tillegg til sin vanlige jobb. Disse personene har også en pedagogisk fordel, i og med at deres yrkeserfaring viser den praktiske nytten fagene har.

2. Det må gjøres lettere for realister å ta pedagogikk som deltidsstudium ved siden av arbeid i skolen. I dag kreves det ettårig pedagogisk utdanning etter fullført sivilingeniør/master, før man kan få fast stilling. Det må kunne gå an å få stilling i skolen mot å forplikte seg til å ta pedagogikk i løpet av en bestemt tid.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.