PRODUKSJON

Støy på hjernen

Finn Halvorsen
28. sep. 2004 - 08:04

Norsonic AS er en høyt spesialisert nisjebedrift som etter flere tiår i bransjen har skaffet seg internasjonalt renommé og marked.

Innen sine spesialfelt, som er bygningsakustiske målinger og miljøovervåking av støy, er de fullt på høyde med sin kanskje mer kjente danske hovedkonkurrent, Brüel & Kjær.

Kinesisk åpning

Norsonic har en eksportandel på 80 - 85%. Tyskland, England, Østerrike og Sveits representerer de største Europa-markedene. Der selger de gjennom et svært tett samarbeid med lokale forhandlere. Noen av disse er endog med på eiersiden.

I USA har Norsonic et eget datterselskap med fem ansatte.

- Vi har fått et lite gjennombrudd i Kina etter mange års jobbing i markedet der. Men først nå har vi truffet skikkelig med våre produkter, sier administrerende direktør Steinar Bøhn.

Han mener oppsvinget kan ha noe med kinesernes forberedelser til sommer-OL om fire år å gjøre.

- Kina representerer et kjempemarked. Konkurransen er selvsagt beinhard, både fra europeiske og amerikanske konkurrenter, men foreløpig har vi ikke møtt noen lokale kinesiske konkurrenter. Vår utfordring, som en forholdsvis liten bedrift, ligger i å kunne sette av nok ressurser til markedsføring, sier Bøhn.

Vil vokse

Norsonics omsetning har ligget forholdsvis stabilt mellom 20 og 30 millioner kroner de siste ti årene, med unntak av perioder med spesielt store prosjekter, som for eksempel Gardermo-utbyggingen.

Bedriften har 20 ansatte. I tillegg kommer det heleide datterselskapet Acoustic One AS, et utviklingsselskap som kartlegger nye aktuelle satsingsområder innen støy.

- Vi vil gjerne vokse og bli noe større. Ikke bare for vekstens skyld, men for å få et mer solid fundamament og bli en tryggere arbeidsplass. Det er derfor viktig å finne noen flere ben å stå på. Vi ser en viss omsetningsøkning inneværende år, men ikke nok til at vi er fornøyd, sier Bøhn.

Han innrømmer blant annet at de har en markedsføringsjobb å gjøre i de latinske land i Europa. - Vi møter en annen kultur og andre språk enn vi er vant med. Vi har ikke lykkes i disse landene, men jobber kontinuerlig med saken.

- Vi ser en klar vekst i markedet for støymåling. Men samtidig gjør ny teknologi at produktprisene går nedover. Det er derfor vanskelig å øke omsetningen. Veien å gå er økt innsats på markedssiden og utvidelse av produktspekteret. Vi har flere nye produkter i ermet, blant annet innen området arbeidsmiljø, og ser lyst på fremtiden, sier Bøhn.

Benytter underleverandører

Norsonic benytter underleverandører til det aller meste av produksjonen. De forestående krav til blyfri lodding ser ikke Bøhn som noe problem. - Vår samarbeidspartner Hadelandprodukter er godt forberedt på denne utviklingen, sier Bøhn.

Selv om Norge er et lite land, og står utenfor EU, er Bøhn stort sett fornøyd med Norge som base for en teknologidrevet bedrift som Norsonic.

- Vi får stort sett tak i de folkene vi trenger. Norske ingeniører er flinke, og ikke dyre i internasjonal sammenheng. I tillegg til våre egne åtte dedikerte utviklingsingeniører, kjøper vi også noen utviklingstjenester i Sveits og Slovakia.

Bøhn berømmer også Skattefunn-ordningen. - Vi har blant annet fått støtte til utvikling av nye målemetoder, sier han.

Møter barrierer

Bøhn er ingen svoren EU-tilhenger, men innrømmer at det ofte er frustrerende å stå utenfor.

- Valutasvingninger medfører liten forutsigbarhet. For to år siden hadde vi et svært tøft år blant annet på grunn av kronekursen. Enda verre er det at vi for en del offentlige kontrakter i EU-land ikke får lov å være med i anbudene, sier Bøhn, og viser til et ferskt eksempel på et EU-finansiert prosjekt fra Tyrkia.

- De skulle ha 20 støymålere med spesifikasjoner nesten nøyaktig hentet ut fra våre datablader. Den kontrakten hadde vi garantert kapret.

Økte fraktkostnader på grunn av tollbehandling er også fordyrende momenter for oss som står på utsiden av EU sier Bøhn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.