(Bilde: Truls Tunmo)
(Bilde: Truls Tunmo)

– Størst potensial i ny type bensinmotorer

  • Motor

På veien mot flere og flere hybridmodeller og etter hvert nullutslipp av CO2 fra biler, ser Toyotas ingeniører i første omgang for seg mer optimaliserte bensinmotorer som struper forbruket.

Dette bekrefter miljø-og kvalitetssjef i Toyota Norge AS, Per Løken.

– Ja, Toyota-ingeniørene ser faktisk for seg størst potensial i nye typer bensinmotorer de første årene. Disse motorene vil få en ny type ventilstyring som bedre styrer både timingen og løftehøyden på ventilene. Dette fører til en mer effektiv forbrenning enn i dagens bensinmotorer. Det blir lavere forbruk og dermed redusert CO2-utslipp, sier Per Løken.



Store reduksjoner

Også miljøet lokalt vil få en bonus med mer forbrenningseffektive bensinmotorer fremfor dieselmotorer.

– En bensinmotor gir nesten ikke utslipp av NOx og partikler, sier Løken.

De nye motorene vil i hele modellspekteret bruke mellom 10 og 25 prosent mindre bensin enn det som motorene i de samme modellene bruker i dag, ifølge Toyota-sjefen.

– Dette er det første trinnet på vei mot målet om null C02-utslipp. De nye bensinmotorene kommer først i nye Toyota Avensis som lanseres nå i februar.



Hybrid-eksplosjon

Parallelt med utviklingen av de bensingjerrige motorene, jobber Toyota knallhardt med å forbedre hybridteknologien.

– Fra 2010 skal fabrikken produsere en million hybridbiler per år. Fra 1998 til nå har de til sammen produsert 1,8 millioner slike biler på verdensbasis, så utviklingen vil bli veldig stor. Og denne satsingen betyr at modellutvalget med hybridteknologi må utvides. Hittil er det bare Toyota Prius og premiummodellen Lexus som har vært levert som hybridmodeller i Norge, sier Løken.

Essensielt i videreutvikling av hybridbilene er bedre samspill mellom bensinmotoren og elektromotoren.

– Toyota jobber mye med både styrke og størrelse på disse motorene, og ikke minst på å justere bensinmotoren og elektromotoren bedre i forhold til hverandre, sier Løken.



Plug in

Et tredje trinn i Toyotas bilutvikling er plug-in hybriden – bilen du selv fyller opp med strøm fra en stikkontakt eller en ladestasjon langs veien.

– Utviklingen av disse bilene står og faller på batteriteknologien. Hybrid-konseptet er i prinsippet ferdig utviklet, men batteriteknologien er ikke fullendt. I løpet av en femårs periode vil nok Toyota ha introdusert plug-in hybrider, og innen 10-15 år vil fabrikken overveiende produsere slike biler, sier Per Løken.



BMW går for hybrid

Den tyske bilfabrikanten BMW jobber med flere alternative hybrid-løsninger.



– Innenfor de nærmeste fem årene, vil BMW ha kommet langt i hybridteknologien, sier salgsdirektør i BMW Norge AS, Øystein Sponheim.

Ingeniørene i Bayern har blant annet et spennende dieselhybridprosjekt på gang.

– BMW jobber nå med å kombinere en firesylindret toliters twinturbo dieselmotor med elektromotorer i modellen X5. Elektromotorene skal kobles opp mot bakakslingen, og til sammen vil bilen få en ytelse på 224 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm. Bilen vil også kunne få et solcellepanel i soltaket som skal gi strøm til forhåndsvarming av giroljen, sier Sponheim.

For øvrig jobber BMW med et X6-prosjekt med aktiv hybridmotor.

– Hydrogendrift er også på gang. Allerede nå går BMWs 7-serie på hydrogen blant annet i München og i Berlin. Disse bilene har vanlige forbrenningsmotorer, en V12, som kan kjøre 500 kilometer på en tank. For ikke lenge siden var rekkevidden bare 200 kilometer per tank. Bare denne hydrogentanken har kostet 120 millioner kroner å utvikle, sier Sponheim.





Konvensjonelt fra Audi

Audi vil på sin side jobbe med å forbedre dagens motorer.



– Det blir bedre avgassrensing/etterbehandling, friksjonsredusering i motorene, optimalisert ventilstyring og stadig optimert forbrenning. Kjappere styreenheter gir bedre styring av forbrenning og avgassbehandling, og bedre styring av trykksystemer reduserer tap i motor, sier teknisk sjef i Harald A Møller AS, Tor Arne Ballo.

Start-stopp-system og elektriske gjenvinningssystemer introduseres nå, og vil være med videre fremover, og det vil bli introduksjon av hybrid-biler.

I løpet av 10-15 år blir hybridisering mer vanlig, og brenselcelleteknologi vil bli introdusert, ifølge Ballo

– Down-speeding er et aktuelt begrep - mindre variasjon i turtall på motor, og girkassene jobber mer aktivt enn tidligere. Fortsatt er nok vanlig forbrenningsmotor dominerende, men det avhenger av myndighetene og EUs krav til utslipp, sier Tor Arne Ballo.