Hvis ingen klager før 15. april, blir det ECO Bygg som skal bygge brua over Storelva. Den kommer like sør for den 6,5 km lange Kvivstunnelen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Storelvbrua til ECO Bygg

Storelvbrua er en 144 meter lang og 13,7 meter bred spennarmert betongplatebru. Den får fire spenn, to på 40 meter og to på 32 meter. Endespennene blir de korteste. Den store bredden skyldes at det skal gå gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen.

Landkarene skal stå på fyllinger av sprengsteien fra Kvivstunnelen, pilarene blir fundamentert på plater i løsmassene under elvebunnen. Brua er prosjektert av Statens vegvesen Region midt.

Brua skal krysse Storelva like sør for søndre påhugg til Kvivstunnelen. Krysningspunktet ligger et par kilometer nord for Grodås, kommunesentret i Hornidal i Nordfjord.

Kvivsvegen åpnes høsten 2012, men brua må være ferdig i september året før. Fristen er satt fordi den skal brukes til anleggstrafikk. Man kunne brukt fylkesveg 726 uten at det hadde blitt noen stor omvei, men Vegvesenet vil ikke belaste denne med tunge anleggsbiler.

Bygging av Storelvbrua er ikke den siste anleggsoppdraget på Kvivsvegen. Fortsatt gjenstår 2 050 meter av framtidig E 39 mellom brua og Grodås. Dessuten skal fylkesveg 60 føres ned til et nytt kryss med E 39 like sør for Storelvbrua. I den forbindelsen blir fylkesvegen lagt om over en strekning på en kilometer. De to vegstrekningene settes ut på felles entreprise mot slutten av året. Den omfatter også 1 550 meter gang/sykkelveg.