PÅ USA-TOKT:Teknisk sjef Kristoffer Bergan (t.v.) og administrerende direktør Bjørn Holte i bMenu tror på stort salg av sin nye nettjeneste i USA. For anledningen med en kjapt nettifisert utgave av tu.no på iPhone. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Store mobilplaner

bMenu fakta

bMenu har hentet inn 16 millioner kroner de siste tre årene. I løpet av sommeren er planen å gå med overskudd.

Den nye selvbetjente nettjenesten er nå lansert i USA. Kundene betaler 99 dollar i måneden for å bruke programvaren.

Ikke alle nettsider ser like flotte ut på mobiltelefonen. Og for fem år siden var det i hvert fall ikke slik. Det var da Bjørn Holte ergret seg over den mobile surfeopplevelsen. Få nettsider var laget for mobiltelefoner, og så var det så mange ulike skjermstørrelser.

Det var også starten på det som skulle utvikle seg til selskapet bMenu. Holte ville lage programvare som skulle gjøre mobil surfing til en bedre og raskere opplevelse lenge før iPhone var et faktum og som satte fart på utviklingen.

Nettbasert

Ideen til selskapet er å la kundene betjene seg selv på nettet. I det nettbaserte verktøyet bMobilized kan kundene hente opp sin egen hjemmeside og få tilgang til menystrukturen.

Her kan de også forbedre mobilversjonen og sørge for at menyer og nettstruktur er bedre tilpasset skjermformatet. Brukerne får tilgang til en masse ferdig designede elementer, farger og skins som de kan bruke til å presentere komplekse nettsider på alle slags mobiltelefoner.

Om ikke all informasjonen passer for mobiltelefoner, kan man utelate elementer slik at de ikke dukker opp. Når en telefon ber om nettsiden, vil den da få opp siden slik at den passer best mulig til akkurat den skjermstørrelsen og ta hensyn til om den er trykkfølsom eller ikke.

bMenu støtter 13 000 ulike håndsett. For en som har satt seg inn i programmet tar det ikke mange minutter å lage en mobilutgave av en nettside.

Rimelig

– Vi har utviklet en løsning som både er billig og enkel og bruke. Det er en slags mellomting mellom Rema og IKEA. Man kjøper billig og skrur sammen selv. En fordel med programvaren vår er at mobiltelefonene får en mye lettere versjon av nettsiden. Bildene og grafikken tilpasses den lille skjermen, og man slipper unna med å laste ned bare rundt 20 prosent av datamengden, sier Holte.

Folkene i bMenu har ambisjoner om å få en god andel av dette markedet de neste par årene. Nedskaleringsbehovet er anslått til rundt én million nettsider.

Magasinet Red Herring plasserte selskapet på sin Global Top 100 liste over interessante teknologiselskaper i fjor. Det burde gi dem vind i markedsseilet.

Ikke som Opera

– Man kan ikke sammenlikne oss med det Opera gjør på mobiltelefoner. De lager en generisk løsning som automatiserer dette fra alle nettsteder. Vi gjør det mulig for de som har nettsidene å skreddersy hvordan siden skal se ut, og det gir større mulighet for å gi en bedre opplevelse, sier teknisk sjef Kristoffer Bergan hos bMenu.