Forbuden frukt smaker best. Det har vi visst siden Adam og Evas tid, men knapt noen har klart å revitalisere det urgamle konseptet slik som Steve Jobs.
Ved å holde folk på pinebenken, og ikke si et kløyva ord, blir nyhetens interesse nesten frenetisk. I kveld avdukes en ny iPhone. På tross av at ryktet om spesifikasjoner har svirret i et års tid vet ingen helt sikkert.
Tøffere marked
Det er under fire år siden Apple lanserte iPhone og revolusjonerte mobilmarkedet. Dette var måten det skulle gjøres på. Men fire år er lang tid.
Google lanserte Android kort tid etter iPhone kom og har gitt bort operativsystemet gratis til Apples konkurrenter. Det har sørget for at Android ikke druknet under vekten av iOS. Tvert imot er nå Android mye større.
Analyseselskapet Gartner spår at mens veksten i iOS bremser opp vil 50 prosent av alle mobiltelefoner ha Googles operativsystem om tre år.
Da vil til og med Microsofts Windows Phone 7 være like stort som iOS med 18 prosent av markedet og så vil Microsoft dra fra Apple.
Skinner Applestjernen like klart etter Jobs?
Et annet usikkerhetsmoment er hva som vil skje med Apple når Steve Jobs er borte.
Vil selskapet bevare den voldsomme innovasjons- og drivkraften når det kreftsyke geniet ikke er mer?
Mye av magien til Apple er jo personifisert gjennom Jobs.
Gjørmebryting
I løpet av den siste måneden har den fremste representanten for Android, Samsung, havnet i tottene på hverandre.
Apple mener Samsung etterlikner dem og Samsung har saksøkt Apple for patentbrudd.
Ryktene sier at Samsung vil prøve å stoppe iPhone 5, sannsynligvis for at Apple har saksøkt Samsung og fått stoppet deres nettbrett i mange markedet.
Det kan utvikle seg til en skikkelig gjørmebrytekamp mellom mobilgorillaene og de andre Applekonkurrentene vil heie på Samsung.
iCloud
Selv om nye iPhone har rampelyset på seg i kveld er kanskje iCloud, som ble lansert i sommer like viktig for selskapet. Nettskyen er fremtiden både for Apple og konkurrentene.
Mange vil kanskje si at Apple kommer sent med iCloud, men som vanlig gjør de det på sin måte. iCloud er svært brukervennlig og krever et minimum av opplæring. I motsetning til mange av skykonkurrentene er iCloud forbrukerorientert, mens de fleste andre har startet med forretningsapplikasjoner.
Apple har alltid vært kjent for å knytte kundene tett til seg, selv om mange har fått følelsen av å være innelåst. iCloud tilbyr mer av det samme, både av fordeler, men også av innlåsing.
Denne gangen har selskapet sukret inngangsbilletten ved at mye er gratis og at alle apps og e-bøker lastes ned på alle dingser, enten det er iPhone-er eller iPad-er. Til og med backup tar iCloud seg av.
iCloud blir nok en viktig brekkstang for å få kunden til å velge iPhone og andre Appleprodukter.