NYHETSBREV

Stordalstunnelen starter i år

Siste del av E134 langs Åkrafjorden i Hordaland har passert statsråd. Dermed kan utbyggingen av den 4,4 lange strekningen starte i år.

Denne delen av strekningen blir lokalveg, når den nye Stordalstunnelen står ferdig.
Denne delen av strekningen blir lokalveg, når den nye Stordalstunnelen står ferdig.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. mai 2013 - 16:24

Stordalstunnelen er siste del av del av den delvis bompengfinansierte utbyggingen av E134 ved Åkrafjorden, som omfatter strekningen Vintertun i Odda kommune til Bakka i Etne kommune.

Prosjektet omfatter en strekning på vel 4,4 kilometer. Byggingen av den 1,2 kilometer lange Stordalstunnelen inngår i prosjektet, sammen med en tunnel på 150 meter og omlegging av dagens veg på strekningen fra krysset ved Laureid og fram til Bakka. Omleggingen av sideveger og kryss med fylkesveg 48 ved Bakka er òg en del av prosjektet. Dagens veg skal brukes som lokalveg og gang- og sykkelveg.

Prosjektet er beregnet å koste i tilsammen 426 millioner 2013-kroner. I tråd med lokalpolitiske vedtak skal utbyggingen finansieres men en kombinasjon av statlige midler og bompenger.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Det er lagt opp til at innkrevingen av bompenger for E134 Stordalstunnelen starter i 2014, når den tidligere  gjennomførte utbyggingen av E134 Rullestadjuvet/Vinterun  - Vassvikvatnet i Odda kommune er gjennomført.

Innkrevjingen av bompenger vil skje ved dagens bomstasjon ved Eljarvik.       

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.