NYHETER

Stor rassikringsjobb i Ullensvang

Vegvesenet ber om pris på oppgradering og rassikring av 2 650 meter av riksveg 13 i Ullensvang i Hardanger. De som er interessert i oppdraget, må regne ferdig innen 5. november.

Her har mange kjørt med hjertet i halsen. Nå skal vegen utvides og skjæringen sikres. (Foto: Google)
Her har mange kjørt med hjertet i halsen. Nå skal vegen utvides og skjæringen sikres. (Foto: Google)
11. sep. 2015 - 08:03

Riksveg 13 følger østsiden av Sørfjorden. Den aktuelle strekningen ligger sør for Lofthus. Ytterpunktene heter Djupevik og Geithamrane. Her er vegen for smal til at den kan utstyres med midtlinje. Den har også dårlig geometri, men framfor alt er den rasfarlig. Det vil Vegvesenet gjøre noe med.

Mange steder på Vestlandet er de vegfarende truet av ras som starter høyt oppe i fjellsidene. Slik er det ikke mellom Djupevik og Geithamrane. Den største trusselen kommer fra skjæringene langs vegen hvor det er mye dårlig fjell som kan rase ut.

Nå skal sikkerheten på vegen bedres ved at skjæringene blir utvidet og sikret. I følge Vegvesenets eget overslag vil entreprisekostnadene komme på mellom 150 og 250 millioner kroner. Store masseuttak er årsaken til det høye overslaget.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

På de 2 650 meterne skal det sprenges 175 000 kbm fast fjell og graves ut 100 000 kbm løsmasser. Til sikring av fjellet vil det gå med ca. 3 100 bolter, og 8 100 kvm skal sikres med bånd og nett. Der vegen går gjennom løsmasser skal 2 200 kvm skjæringer sikres med jordnagling. Asfaltert vegbredde på framtidig riksveg 13 blir 7,5 meter.

Masseoverskuddet blir betydelig. For å ta det unna, skal entreprenøren bygge midlertidig anleggsveg og kai for utskiping av masser med lekter. Massene skal blant annet brukes til etablering av to småbåthavner og utfylling for et næringsområde.

Fristen for ferdigsstillelse går ut i juni 2018. Tilsynelatende en romslig byggetid, men entreprenøren kan ikke ligge på latsida. Sidebratt terreng, dårlig fjell og trange arbeidsforhold vil gjøre jobben krevende.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.