Nå sendes ansatte igjen på kurs. Norsk økonomi går så det griner, og dermed har flere råd til å la sine andsatte fylle på med kunnskap. (Bilde: ARKIV)
KVALITET: Bedriftene er mer opptatt av at kurset holder høy kvalitet, sier avdelingsleder Ane Amundsen i Bouvet AS. (Bilde: Bouvet)
SERTIFISERING: Salgssjef Kristin Hamnnes i Azlan Training Norge merker et økende behov for å dokumentere IT-kompetanse. (Bilde: Azlan Norge)
KVALITET: Bedriftene er mer opptatt av at kurset holder høy kvalitet, sier avdelingsleder Ane Amundsen i Bouvet AS. (Bilde: Bouvet)

Stor pågang til IT-kurs

Kurs er det første bedriften kutter i når det er dårlige tider. Nå er det motsatt.

- Vi ser nå resultatene av et oppdemt behov. Folk får igjen lov til å gå på kurs, sier Ane Amundsen, avdelingsleder for kursvirksomheten i Bouvet AS.

Bouvet arrangerte i fjor nærmere 400 kurs for i alt 2500 deltakere. Tilbudet er bredt og omfatter både Microsoft, Java og SAP. Kundene er blant andre store konsulentselskaper, Statoil, Aker og Veritas.

Om lag en tredel av Bouvets kurs holdes bedriftsinternt, de øvrige er i stor grad tilpasset bedriften.

Kvalitetsbevisste

– Kundene våre kjøper ikke ukritisk. Skal de først investere i et femdagers kurs, er de mer opptatt av kvalitet enn tidligere. Før var prisen mer avgjørende, sier Amundsen til Teknisk Ukeblad.

Blant kursene som har vokst jevnt den siste tiden, er kurs i prosjektledelse. De gir innføring i metode og verktøy, og på videregående trinn har Bouvet et kurs i prosjektlederrollen. Excel og database er andre ettespurte emner. Amundsen ser ellers en tendens til at outsourcing reverseres.

– De store bedriftene vil i større grad ha kjernekompetanse i eget hus, sier hun.

Offentlige etater

Azlan Training Norge AS tegnet i fjor høst kontrakt med Skatteetaten om Office-opplæring for 7200 ansatte. Senere har Azlan gjort tilsvarende avtaler med Utdanningsdirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet.

Selskapet driver også stort innen sertifisering og Cisco-kurs. I fjor gjennomførte Azlan Training om lag 200 kurs med til sammen ca. 2000 deltakere i Norge, opplyser salgssjef Kristin Hamnnes.

Hamnnes registrerte en forsiktig økning i kursvirksomheten fra 2004 og en markant vekst fra sommeren 2005.

Økt sertifisering

– Mange bedrifter har behov for å få sertifisert flere av sine folk. Vi ser en skjerpet konkurranse på salg og på utleie av konsulenter som gjør det viktigere enn før å dokumentere kompetanse, sier Hamnnes.

Flere av Azlans store kontrakter med offentlige etater om Office-kurs er en følge av at etatene har gjort omfattende investeringer i nytt utstyr. Et annet stort marked er Cisco-kurs for folk som har ansvar for drift av servere, svitsjere og annen infrastruktur.





Flere bedriftsinterne

– Andelen bedriftsinterne kurs har økt sterkt. For er par år siden var fordelingen mellom kurs ved våre sentre og bedriftsinterne kurs 80/20, mens vi nå har nesten en 50/50-fordeling, sier Hamnnes.

Azlan Training Norge skifter nå navn til Global Knowledge Norway, etter at Azlans europeiske morselskap nylig ble kjøpt opp av Global Knowledge. Det nye selskapet blir verdens største leverandør av Cisco-kurs, opplyser Kristin Hamnnes.