Denne trange undergangen under Nordlandsbanen ved Skogtun i Grane kommune blir fjernet fra E 6 innen 10.10.2010. Som skiltet viser, er den frie høyden 4 meter. Bredden er bare 4,5 meter. (Bilde: Anne-Lise Sæther, Statens vegvesen)

Stor interesse og jevne anbud i Nordland

Grunnarbeid fra Trondheim ligger like bak med 78,151 mill, fulgt av Tore Løkke fra Åfjord med 78,719 mill. Deretter er det et sprang til Sælleg Maskin fra Verdal som vil ha 83,099 mill. for jobben. Mesta er lavest blant riksentreprenørene med 87,067 mill.

Blant de fem som ligger høyest er det to firmaer fra Nordland, et fra Nord-Trøndelag og et fra Hedmark, pluss Veidekke. De tre laveste anbudene ligger omtrent der Vegvesenet regnet med at laveste anbud skulle ligge.

Oppdraget består i å legge om E 6 på en 4,7 km lang strekning mellom Majahaugen og Flyum. Dagens veg på denne strekningen er smal og dårlig og går dessuten gjennom to jernbaneunderganger. Ved å flytte vegen til østsiden av banen, blir begge undergangene fjernet fra E 6, men ikke fra vegnettet. Når den nye vegen blir ferdig, vil de inngå i en lokalveg.

Ny E 6 skjal være kjørbar innen 10.10.2010. Den som får jobben, får ikke mye tid på seg. Arbeidet blir komplisert. Vegen skal gå like inntil jernbanen. Oppdraget omfatter bygging av en 21 meter lang bru i veglinjen, tre kulverter under E 6 og anlegg av til sammen 2,8 km lokalveger. I en av disse inngår en kulvert under jernbanen. Asfaltarbeidet skal ikke fullføres før 10. juni 2011.