Mercedes-Benz nye Citaro G BlueTec Hybrid buss er elektrisk drevet og har en liten dieselmotor som lader batteriene.

Stor buss – lite forbruk

Mercedes-Benz har vist frem sin nye busstolthet, Citaro G BlueTec Hybrid, til kundene sine.

Batteri

Den 18 meter lange leddbussen er elektrisk drevet via fire kraftige hjulmotorer på til sammen 320 kW som får strøm fra en generator og det største litium-ionebatteriet som noen gang er montert i et kjøretøy.

Batteriet veier 350 kilo og kan gi en effekt på 180 kW. Dieselmotoren brukes til å drive en generator som lader batteriet.

Hjelper til

Hjulmotorene hjelper også til som generatorer når bussen bremser for å ta vare på energi som ellers ville blitt til varme.

En buss har spesielt stor nytte av slik regenerativ lading fordi den hele tiden kjører inn og ut av holdeplasser.

Til sammen reduseres dieselforbruket med opptil 30 prosent. Men bussen blir rundt 30 prosent dyrere enn en vanlig buss.