VEISKANDALEN: Er Vegvesenets oppfølging når det gjelder faglig kontroll av teknisk kvalitet på nye veier god nok? (Bilde: Truls Tunmo)

Still veibyggerne til ansvar!

  • tumener

For norske veibyggere er Håndbok 018 selve “bibelen”. Den er på over 500 sider og beskriver i detalj hvordan ulike typer vei skal bygges. Likevel går det galt.

Nå er deler av de nye motorveiene E18 i Østfold og riksvei 2 i Akershus ødelagt på grunn av telehiv.

Faktum er at norsk veipolitikk styres etter til sammen 144 håndbøker! Ja, du leste riktig.

144 håndbøker har Statens vegvesens eksperter utarbeidet i samarbeid med Vegdirektoratet om bygging av vei, vedlikehold av vei og trafikk på vei.

Spørsmålet veimyndighetene må stille seg, er om disse standardene er gode nok. Eller for mange og kompliserte.

Hvorfor er standarden en helt annen så fort vi passerer svenskegrensen?

Forbausende få politikere på riksplan er engasjert i veiutbygging i andre distrikter enn de selv kommer fra.

Hovedproblemet i norsk veipolitikk er at flere regjeringer har bevilget for lite penger til både nybygging og vedlikehold av stamveinettet.

Nå har til alt overmål fylkene fått ansvaret for et stort antall nedslitte riksveier.

Norge trenger en nasjonal veipolitikk hvor ikke statsbudsjettet år for år blir brukt som en salderingspost for bevilgninger til enkeltstrekninger.

Investering i infrastruktur krever lange planprosesser, men det aller viktigste er at store veiprosjekter blir realisert uavhengig av valg og skiftende regjeringer.

Uansett er det ikke politikernes skyld at en ny motorvei ikke tåler fire måneder kald vinter.

Her har ingeniørene sviktet enten de sitter i Statens vegvesen eller hos entreprenørene.

Når en gruppe nå skal granske årsaken til at telehiv har tatt knekken på splitter nye motorveier til flere milliarder kroner, har de to alternativer:

Enten ligger feilen i gjeldende standarder som ikke er gode nok eller så har entreprenørene gjort for dårlig jobb.

Hvis granskingen konkluderer med at entreprenørene har slurvet for å spare tid og penger, må de stilles økonomisk ansvarlig.

I store prosjekter hender det at jobben viser seg mer krevende enn forutsatt. Entreprenørene krever da ekstra betalt for å gjøre en jobb som ble mer komplisert enn forutsatt i anbudet.

Spørsmålet er om oppfølgingen fra vegvesenet når det gjelder faglig kontroll av teknisk kvalitet, er god nok.

Eller er man mest opptatt av å holde budsjettet som gjerne har økt med en milliard eller to i løpet av planprosessen?

Vi som har førerkort krever nå at vegdirektør Terje Moe Gustavsen og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sørger for at motorveiskandalene ikke gjentar seg.