Verdal: Et nytt hotell og vikingegård er bygget opp der Hellige Olav falt i 1030.
Stiklestad Nasjonale Kultursenter skal tiltrekke seg 100.000 flere turister.
I tillegg til å hindre at turistene reiser for fort fra Stiklestad når de først har forvillet seg til bygda innerst i Trondheimsfjorden, er kurs- og konferansemarkedet en viktig målgruppe for det nye hotellet i tilknytning til museumsområdet og kultursenteret.
Formes som vikingeskjold
Gravemaskinene er i full gang med grunnarbeidene for det nye hotellet. 56 familierom med totalt 112 sengeplasser, seks møterom samt salong og bibliotek, skal stå ferdig i mai om ett år.
Kultursenteret som hotellet bygges rundt, er formet som et vikingeskjold. Hotellet bygges på utsiden av den eksisterende formen og integreres i det eksisterende bygget.
Dette byr på utfordringer for byggansvarlig Kåre Hynne i Grande Eiendom: Ingen rom blir like, og det er knapt en rett vinkel på bygget. Selve hotellet bygges i plasstøpt betong og stål med yttervegg og tak i treverk. Mest sannsynlig blir fasaden i ubehandlet fjellfuru.
Arkitekt er Jens Petter Askim som også tegnet det skjoldformede kulturhuset opprinnelig. Byggmester Grande hadde ansvaret for byggingen da kulturhuset ble oppført for 10 år siden.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Innovasjon Norge med
Bak hotellprosjektet står Innovasjon Norge, Sparebank 1 Midt-Norge, Grande Holding, Coop Inn-Trøndelag og Rica-kjeden. Totalprisen for selve hotellet er satt til 32 millioner kroner. Grunnen til at Innovasjon Norge har engasjert seg i prosjektet, er ambisjonene om å få Stiklestad til å bli en magnet som tiltrekker seg både næring og aktivitet i området.
Store planer for området
– Vårt mål er 200.000 turister. I dag har vi 120.000 besøkende i året, forteller direktør for Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Turid Hofstad.
– Stiklestad og aktiviteten rundt det årlige spelet og pilgrimsturistene er viktig for hele Inntrøndelag, understreker Hofstad som ser frem til å kunne ta i mot overnattingsgjester på området. Et annet viktig mål er å få til aktivitet året rundt.
Arkitektkontoret Snøhetta står bak planene om å avdekke den opprinnelige slagmarken samt planene for omlegging av trafikken, slik at både området og kirken som er reist over Olavs opprinnelige gravplass, framstår med verdighet. I tillegg har de tegnet en vikingegård med hovedhus og trellehus.
En permanent hovedutstilling i kulturhuset skal fortelle historien om kong Olav som senere ble helgen i hele Europa, og en mer moderne lydopplevelse skal gi deltakerne en opplevelse av å delta i slaget for nærmere 1000 år siden. Denne anbefales ikke for barn og gravide!
Borghild Lundeby som er prosjektleder for utviklingen av Stiklestad mener kultursenteret har en nasjonal oppgave i formidling av Olavsarven. I 2030 er det 1000 år siden Slaget på Stiklestad, og da er målet å ha området ferdig utviklet. Ved hjelp av ny teknologi skal eldgammel historie formidles.