Etterdønningene etter finanskrisen er definitivt over for Volvo-konsernet, som økte salget i årets tre første måneder med 53 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Og resultatet ble enda bedre; en bunnlinje på 70 prosent må være en drømmesituasjon for et selskap som på verdensbasis ble hardt rammet i forbindelse med finanskrisen i 2007 og 2008.
Det er særlig etterspørselen i Asia og Sør-Amerika som har skutt fart, og som gjorde at resultatgraden for de tre første måneder ble over 10 prosent bedre enn i fjor. Også ordreboken hos Volvo Construction Equipment er vesentlig bedre; 40% høyere enn på samme tidspunkt året før.
Forventningene i 2011 oppjustrert
Forbedringer i markedssituasjonen i Europa og Nord-Amerika var på henholdsvis 57 og 59 prosent, mens Volvos salg i Asia steg med 54 prosent. Det kinesiske marked vokste med utrolige 70 prosent. Sør-Amerika viser også gode resultater, og økt med 38 prosent, mens andre markeder vokste med mer beskjedne 3% i perioden.
Utsiktene for resten av året er også bedre, med det totale markedet forventes å vokse med mellom 20-30% i løpet av 2011. Forventninger til både Europa og Nord Amerika har igjen blitt oppjustert, med Europa anslått til å vokse med 10-20% (tidligere prognose 5-15%), mens Nord-Amerika ventes å stige 25-30% (tidligere prognose 20-30%) .