Stempelmotor 

Stempel med bedre glid

Det skjer ting på tradisjonell motorteknologi også.

Lavere friksjon: Den nye generasjonen stempler reduserer friksjonen kraftig og vil bidra til en reduksjon i drivstofforbruk på rundt én prosent.
Lavere friksjon: Den nye generasjonen stempler reduserer friksjonen kraftig og vil bidra til en reduksjon i drivstofforbruk på rundt én prosent. (Foto: KS Kolbenschmidt)
EKSTRA

Det skjer ting på tradisjonell motorteknologi også.

En tradisjonell stempelmotor er beheftet med en hel masse tap. Først og fremst på grunn av den termiske energien som skal omsettes til mekanisk energi.

Få tilgang til alle artikler og mer med TU Ekstra

  • Ubegrenset tilgang til tu.no og digi.no
  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

235,-
Kr 55 per uke Bestill

årlig

1 990,-
Kr 39 per uke Prøv 1 måned for 1 kr
Én måned gratis
Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt på årsabonnement

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå