Maritim

Stavanger-rederi etterforskes for beaching

Miljødirektoratet har anmeldt Teekay.

I 2018 ble oljetankeren Navion Brittannia strandet i India. Miljødirektoratet tror Teekay Shipping solgte skipet til ulovlig opphogging og har anmeldt rederiet.
I 2018 ble oljetankeren Navion Brittannia strandet i India. Miljødirektoratet tror Teekay Shipping solgte skipet til ulovlig opphogging og har anmeldt rederiet. Bilde: Teekay
Ina AndersenIna Andersen– Journalist
30. jan. 2020 - 07:16

I 2018 ble oljetankeren Navion Brittannia strandet i India. Miljødirektoratet tror Teekay Shipping solgte skipet til ulovlig opphogging og har anmeldt rederiet.

Miljødirektoratet viser til at det ikke lov å eksportere skip til opphogging i India. Det ble heller ikke søkt om samtykke til eksporten av skipet, skriver Stavanger Aftenblad.

– Miljødirektoratet mener derfor at skipets seilas til Alang i India har utgjort en ulovlig avfallseksport og har på bakgrunn av det anmeldt Teekay Shipping til politiet, sier Bjørn Bjørnstad til avisen. Han er avdelingsleder for tilsyn og areal i Miljødirektoratet.

Solgt i 2018

Skipet ble i juni 2018 solgt til et panamaregistrert rederi, som like etter solgte det videre for opphogging i India. Deler av shippingnæringen sender skip til hogging på usertifiserte anlegg eller strender. Slik opphogging går også under navnet «beaching».

Tirsdag gjennomførte Sørvest politidistrikt og Økokrim en razzia hos Teekay Shipping Norway AS i Stavanger.

Økokrim sier at de ikke vet hva som skjedde med skipet etter at det ankom stranden i India. Etterforskningen gjelder selve eksporten og skal avdekke om det er snakk om ulovlig avfallseksport eller ikke.

Rederiet mener anklagene kan tilbakevises. Kommunikasjonsansvarlig Axel Wiedenmann i Teekay sier rederiet ble overrasket over ransakingen.

– Men vi har ingenting å skjule. Vi svarer på alle spørsmål etterforskerne har, sier Wiedenmann til Stavanger Aftenblad.

I fjor fikk Singapore-selskapet Wirana Shipping en bot på 7 millioner kroner av Økokrim for å ha forsøkt å smugle skipet Tide Carrier ut av Norge.

 26.000 kroner. Det er hva hvert eneste skip igjennom tunnelen ville koste samfunnet i førti år, mente analytikere i 2018. Siden den gang har prislappen blitt høyere.
Les også:

Stad skipstunnel for dyr – vrakes av regjeringen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.