INDUSTRI

Statoil lanserer ny biodiesel basert på slakteavfall

Skal koste like mye som vanlig diesel.

Statoil Fuel and Retail Norge lanserer en biodiesel basert på slakteavfall og vegetabilsk olje.
Statoil Fuel and Retail Norge lanserer en biodiesel basert på slakteavfall og vegetabilsk olje. Bilde: Colourbox
23. okt. 2015 - 14:13

Syntetisk biodiesel HVO100

  • HVO100 er 100 prosent syntetisk biodiesel (hydrogenert vegetabilsk olje) med egenskaper tett opptil ordinær diesel. Er basert på vegetabilsk olje og animalsk fett fra slakteavfall. Blandings­forholdet varierer fra parti til parti, men produktet inneholder ikke palmeolje.
  • Biodieselen kan ifølge Statoil Fuel and Retail Norge senke CO2-utslippene med 65-85 prosent sammenlignet med konvensjonell diesel, få ned NOx-utslippene med 10 prosent og få ned utslippene av helseskadelige stoffer som polyaromater, aldehyder og benzen.
  • Personbiler er så langt ikke godkjent for drivstoffet. Hvis motorprodusenten ikke har godkjent bruken, kan det gå på bekostning av motorens garantiordning dersom noe går galt.

For et par uker tilbake lanserte selskapet Eco-1 et fornybart dieselalternativ som skal koste rundt 11 kroner literen og være bedre for miljøet.

Nå svarer bensinstasjonselskapet Statoil Fuel and Retail Norge med en egen biodiesel basert på animalsk fett fra slakteavfall og vegetabilsk olje.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Kan redusere CO2-utslippene

Dieselen heter HVO100 og skal etter sigende konkurrere med vanlig diesel med tanke på pris.

Det skal også ha en god effekt på miljøet, ifølge norgessjef Thomas Støkken.

– Den nye biodieselen reduserer CO2-utslipp med 65-85 prosent, avhengig av råvare, mens utslipp av NOx og partikler kuttes med inntil 10 prosent sammenlignet med tradisjonell diesel, sier han i en pressemelding.

EU-lov: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Kan ikke brukes i vanlige biler

I motsetning til Eco-1 kan imidlertid ikke drivstoffet fra Statoil brukes i personbiler ettersom motorprodusentene fremdeles ikke har godkjent det.

Hvis man likevel velger å fylle på, kan det gå på bekostning av motorens garantiordning, ifølge selskapet.

Dieselen lanseres om noen få dager på følgende fem stasjoner:

  • Statoil Økern
  • Statoil E6 Vestby
  • Statoil Truck på Furuset
  • TS Truck i Trondheim
  • Statoil Truck Brumunddal

Oversikt: Dette er de 15 største veiprosjektene i Norge

Har troa

Hvis produktet blir populært er planen å utvide tilbudet til flere stasjoner. Det har Støkken tro på.

– Vi har tro på at HVO100 blir stort. Vi skal bidra til et grønt skifte i norsk veitransport, steg for steg. Så lenge majoriteten av norske biler og nyttekjøretøy går på diesel må vi gripe muligheter som denne for å bidra til reduserte utslipp, sier han i pressemeldingen.

Erstatter salt med sukker: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.