MANGE LAND: Skiftet av profil vil medføre nye skilt og flagg og endringer av mye materiell i 42 land hvor konsernet har virksomhet. Dessuten skal 26 installasjoner til havs merkes om. (Bilde: StatoilHydro)

Statoil i rosa

  • Olje og gass

– Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer, sier medarbeidere i StatoilHydro som har sett logoen før offentliggjøringen.





Oljedråpen beholdes langs veien

Borte blir StatoilHydro - logoen fra alle selskapet kontorer og olje og gassinstallasjoner i inn og utland.

Dagens Statoil-logo på bensinstasjonen, oljedråpen, eller t he toilet seat som den ble kalt i den engelsktalende delen av verden, blir beholdt.

Å skifte ut denne ville koste to milliarder kroner. Noe selskapet finner er alt for dyrt.





En ledestjerne

Det nye symbolet er blitt til gjennom å ta utgangspunkt i den nordiske stjernehimmelen, som i generasjoner har fungert som guide for mennesker som søker å krysse nye grenser.

Stjernen skal være et symbol på ambisjonen om fortsatt pionerarbeid på norsk sokkel og internasjonalt, og om å finne og skape mer effektiv energi.





Saftsupperød

Logoen, eller varemerket, er utført i fargen Magenta, som ligger i grenselandet mellom rødt og lilla. En ledestjerne skal være sterk og lysende, og det var derfor naturlig å velge en kraftfull farge til konsernets nye symbol.

Dette betyr også at selskapet skiller seg sterkt ut fra sine konkurrenter.





Statoil ASA fra 1. november

Navnet skal besluttes på selskapets generalforsamling 19. mai. Den juridiske datoen for endring av navnet fra StatoilHydro til Statoil er 1. november i år.

Da vil Statoil-navnet visuelt være knyttet til to ulike profiler; ”dråpen” som vi kjenner den vil fortsatt prege Statoil-identiteten på bensinstasjonene i inn- og utland.

Det er først og fremst i Norge at begge symbolene vil være synlig. Statoil-identiteten på bensinstasjonene er så kjent og innarbeidet at drivstoffselskapene er best tjent med å utvikle denne videre.