OLJE OG GASS

Statoil i rosa

MANGE LAND: Skiftet av profil vil medføre nye skilt og flagg og endringer av mye materiell i 42 land hvor konsernet har virksomhet. Dessuten skal 26 installasjoner til havs merkes om.
MANGE LAND: Skiftet av profil vil medføre nye skilt og flagg og endringer av mye materiell i 42 land hvor konsernet har virksomhet. Dessuten skal 26 installasjoner til havs merkes om. Bilde: StatoilHydro
Anders J. Steensen
30. apr. 2009 - 14:26

– Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer, sier medarbeidere i StatoilHydro som har sett logoen før offentliggjøringen.



Oljedråpen beholdes langs veien

Borte blir StatoilHydro - logoen fra alle selskapet kontorer og olje og gassinstallasjoner i inn og utland.

Dagens Statoil-logo på bensinstasjonen, oljedråpen, eller t he toilet seat som den ble kalt i den engelsktalende delen av verden, blir beholdt.

Å skifte ut denne ville koste to milliarder kroner. Noe selskapet finner er alt for dyrt.



En ledestjerne

Det nye symbolet er blitt til gjennom å ta utgangspunkt i den nordiske stjernehimmelen, som i generasjoner har fungert som guide for mennesker som søker å krysse nye grenser.

Stjernen skal være et symbol på ambisjonen om fortsatt pionerarbeid på norsk sokkel og internasjonalt, og om å finne og skape mer effektiv energi.



Saftsupperød

Logoen, eller varemerket, er utført i fargen Magenta, som ligger i grenselandet mellom rødt og lilla. En ledestjerne skal være sterk og lysende, og det var derfor naturlig å velge en kraftfull farge til konsernets nye symbol.

Dette betyr også at selskapet skiller seg sterkt ut fra sine konkurrenter.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Statoil ASA fra 1. november

Navnet skal besluttes på selskapets generalforsamling 19. mai. Den juridiske datoen for endring av navnet fra StatoilHydro til Statoil er 1. november i år.

Da vil Statoil-navnet visuelt være knyttet til to ulike profiler; ”dråpen” som vi kjenner den vil fortsatt prege Statoil-identiteten på bensinstasjonene i inn- og utland.

Det er først og fremst i Norge at begge symbolene vil være synlig. Statoil-identiteten på bensinstasjonene er så kjent og innarbeidet at drivstoffselskapene er best tjent med å utvikle denne videre.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.