OLJE OG GASS

Statoil-Hydro vil ha mange leverandører

Helge Lund under resultatpresentasjon 2007
Helge Lund under resultatpresentasjon 2007 Bilde: Anders J. Steensen
Anders J. Steensen
12. feb. 2007 - 13:32

Leverandørindustrien er bekymret for konkurransen ved at det er en stor og dominerende aktør på sokkelen.

Derfor er det knyttet stor spenning til anskaffelsestrategien som det nye Statoil/Hydro vil utforme. Konsernsjef Helge Lund beroliger.

– Vi er opptatt av at det finnes et mangfold i leverandørindustrien. Mangfoldet bidrar til å finne gode tekniske løsninger. Sammen med styrkede forsknings og utviklingsressurser i det nye selskapet, vil vi styrke teknologiutviklingen. Mangfoldet skal opprettholdes, sier Statoil-sjefen.

Flere millarder å spare

Statoil har gått igjennom mulige synergieffekter ved fusjonen med Hydro.

– Vi har funnet at det er mulig å spre inn rundt 4 milliarder kroner før skatt årlig. Dette gjelder IT-systemer. administrasjon, driftsstøtte, logistikk, leting og å ved å strømlinjeforme anskaffelser, sier Lund.

Mer å hente

Han vil ikke tallfeste synergiene i forbindlese med inføring av beste praksis fra hvert av selskapene eller forbedrede muligheter interanasjonalt, utvidet total portefølje og større kapasitet til å gjennomføre prosjekter.

– Vi har hittil ikke hatt lov til å gå inn i hverandres virksomheter, og derfor ikke hatt muligheter til å se på ytterligere gevisnter ved fusjonen. sier Lund.

Urealistiske produksjonsmål

Konsernsjef Helge Lund opprettholder produksjonsmålet på 1,3 millioner fat oljeekvivalenter daglig for Statoil.

En del uforutsette produksjonsproblemer blant annet på Kvitebjørn og i Aserbajdsjan reduserer produksjonen. Løftekostnadene for olje vil øke ytterligere.

– Det er sannsynlig at vi ikke når målet. Skal vi nå produksjonsmålet er vi avhengige av mange faktorer. Vi må ha normalt gassalg og stabil produksjon, sa Helge Lund da han presenterte årsresultatet for Statoil.

Avgifter

Løftekostnadene, dvs. å produsere et fat olje, har steget betydelig de siste årene. I 2006 kom de opp på 26,6 kroner per fat, mot 22 kroner i 2005. Statoil regner med at løftekostnadene for 2007 vil være på 28 kroner per fat.

– Økningen skyldes NO x-avgifter. Men forustetningen for at vi skal holde dette kostandsnivået er at vi holder produksjonsmålet, sier han.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.