Statoil blir energiselskap

ENDRER NAVN: Statoil er tilbake - nå som energiselskap. Styret i selskapet foreslår at generalforsamlingen sier ja til navnet Statoil den 19. mai.
ENDRER NAVN: Statoil er tilbake - nå som energiselskap. Styret i selskapet foreslår at generalforsamlingen sier ja til navnet Statoil den 19. mai. (Bilde: Bendiksby, Terje)
  • arkivnyheter

StatoilHydro opphører å eksistere den 19. mai.

Det har styret i selskapet foreslått overfor selskapets generalforsamling.

19. mai er Statoil-navnet tilbake, hvis statsråden godkjenner forslaget.

- Et godt navn

- Jeg mener at Statoil er et godt navn, med en lang og solid forankring i nyere norsk industrihistorie, sier statsråd Terje Riis-Johansen i en pressemelding.

FORNØYD: - Statoil er et godt navn, sier olje- og energiminister Terje Riis-Johansen. 19. mai forsvinner StatoilHydro, og Statoil er tilbake. Anders J. Steensen
27. februar sendte Olje- og energidepartementet et brev til StatoilHydro hvor de bad om at "Statoil" måtte være en del av selskapets navn.

Ikke lenger bare olje

- Forslaget vi nå fremmer ivaretar den holdning til navnespørsmålet selskapets største eier, den norske stat, har uttrykt i et brev til styret, sier styreleder Svein Rennemo.

Nå skal også formålsparagrafen i selskapet endres. Statoil skal ikke lenger være et rent oljeselskap.

Også "andre energiformer"

- Styret har lagt frem et utkast til ny formålsparagraf der tilføyelsen ”andre energiformer” er med. Selskapet gjør dette for å synliggjøre satsning på utvikling av fornybar energi, sier Terje Riis-Johansen.

Det betyr at Statoil følger utviklingen i andre tidligere oljeselskaper, som prøver å favne om et bredere felt av energiformer enn bare olje og gass.

Satser på fornybar energi

"Dette reflekterer selskapets strategiske satsing på en gradvis oppbygging innen fornybar energi," skriver StatoilHydro i en pressemelding.

Den ambisjonen har selskapet hatt i minst ti år.

- Dette er en utvikling som jeg har diskutert med selskapet jevnlig, og jeg er godt fornøyd med den foreslåtte endringen, sier Riis-Johansen.

Endres fra november

Navneendringen gjelder fra 1. november 2009, og det betyr at også selskapets profil endres.

Et navneskifte vil trolig koste rundt 200 millioner kroner.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå