Burson Marsteller skal hjelpe Statnett med å gjøre scenarioene i nettutviklingsplanen kjent for en bredere målgruppe enn kun energispesialister.
Ifølge en avtale som Teknisk Ukeblad har sett, skal PR-byrået gi “bistand til å utvikle gode budskap og historier” rundt de ulike scenarioene".
Strategi
Ifølge avtalen skal det utvikles en kommunikasjonsstrategi for hele nettutviklingsplanen.
“Fokus bør være på hvordan Statnett kan bli en premissleverandør i kraftmarkedet, gjennom en posisjon som en ‘objektiv ekspert’ med en klar og tydelig stemme”, skriver PR-byrået.
Statnetts kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at han mener Statnett bør fremstå som en “objektiv ekspert”.
Les også: Får eksperthjelp etter monstersommer
– Mangler politisk forankring
Nettutviklingsplanen er Statnetts viktigste planverktøy for hvordan sentralnettet skal utvikles de kommende årene. Men “planen mangler tilstrekkelig politisk forankring”, heter det i avtalen.
Statnett har ifølge avtalen “en stor utfordring i å få større samfunnsoppslutning om nettutviklingsplanene gjennom å få fram sammenhengene, konsekvensene og paradoksene i de valgene vi står overfor når vi skal oppnå målene på forsyningssikkerhet, klima og verdiskaping”.
Målet bør ifølge Burson-Marsteller være “å skape allmenn og politisk aksept for viktigheten og behovet for nye store nettutbygginger og kabler til utlandet“.
“Statnetts sentrale rolle i det norske kraftmarkedet, og Statnetts mandat, gir Statnett en viktig i rolle i å sikre en utvikling av kraftmarkedet som samfunnet som helhet er tjent med”, heter det videre.
Les også: – Ikke bruk statens penger på tre-etanol
Utenlandskabler
Mye av grunnmaterialet for kommunikasjonsstrategien er ifølge Burson-Marsteller allerede utarbeidet gjennom tidligere prosjekter hvor selskapet har hjulpet Statnett med å utvikle kommunikasjonsstrategier og
håndbøker, blant annet for Sima-Samnanger-prosjektet.
PR-byrået jobber nå med å utarbeide en budskapsplattform for Statnetts utenlandskabelprosjekter og mener Statnett vil kunne hente ut “synergieffekter” dersom dere ser de ulike prosjektene i sammenheng
Burson-Marsteller skal ha 250 000 kroner for jobben.
– Hvorfor bruker Statnett Burson-Marsteller?
– Fordi vi har en avtale med Burson Marsteller som gir oss anledning til å bruke dem i sammenhenger der vi selv ikke har kapasitet innomhus, sier Akselsen.