Statens vegvesen satser flere hundre millioner kroner på å heldigitalisere etaten

Den skybaserte digitaliseringsplattformen ServiceNow er krumtappen i et ambisiøst og kostbart prosjekt.

Illustrasjonsfoto. Statens vegvesen satser tungt på å heldigitalisere etaten. Forventningene er skyhøye
Illustrasjonsfoto. Statens vegvesen satser tungt på å heldigitalisere etaten. Forventningene er skyhøye Foto: Knut Opeide Statens vegvesen
Thor Søndenaa– Journalist
14. juli 2023 - 06:00

Et av de fem toppmålene i Statens vegvesen sin virksomhetsstrategi handler om å øke digitaliseringen og øke graden av digitalisering på prioriterte aktiviteter i etaten, skriver Vegvesenet på sine hjemmesider.

Prosjektleder Anne Merete Gilje i Statens vegvesen forteller direktør Jose Luis Goberna i spanske Secegsa om den sørlige delen av E39 Rogfast. Marokkos ambassadør til Norge, Nabila Freidji, Abdelkebir Zahoud i Sned og Abdellatif Zaghnoun i det marokkanske statlige selskapet Angspe var med.
Les også:

Gibraltartunnelen vil lære av Rogfast

Vegvesenets strategiske retning

For å lykkes med å bli en heldigital virksomhet skal vi fokusere på følgende områder:

  • Fremtidens digitale vei
  • Heldigital verdikjede for vei
  • Digitale nyttetjenester til kundene

heter det videre.

Tar i bruk den digitale skyplattformen ServiceNow

Nå er Vegvesenet i gang med et storstilt prosjekt der hensikten er å digitalisere både interne og eksterne prosesser for å gi bedre oversikt og flyt i både saksgang, kommunikasjon, trafikk og kjøretøy, nettsider og digitale tjenester. Alt ved hjelp av digitaliseringsplattformen ServiceNow.

Vi har vært gjennom to anbudsrunder. Først en for utvelgelse av plattform. Deretter en for å finne den best egnede samarbeidspartneren for dette omfattende prosjektet. Og forventningene er høye, forteller IT-direktør i Statens vegvesen, Lars Kalfoss, til Veier24.

ServiceNow ble i 2021 valgt som verktøy etter det Kalfoss beskriver som en hard konkurranse. Den digitale plattformen blir omtalt som «en skybasert løsning for digitalisering og automatisering av arbeidsflyt og prosesser – samlet på en plattform». Leverandør til Vegvesenet var Sopra Steria. Selskapet presenterer seg selv som Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft.

Samme selskap trakk det lengste strået to år senere i en like hard konkurranse om å bli Vegvesenets samarbeidspartner i arbeidet med å implementere plattformen innen etaten.

Kan utvikle egne løsninger på plattformen

direktør for transportsektor i Sopra Steria, Ann-Kristin Skarbøvig og IT-direktør i Statens vegvesen, Lars Kalfoss Foto:  Sopra Steria
direktør for transportsektor i Sopra Steria, Ann-Kristin Skarbøvig og IT-direktør i Statens vegvesen, Lars Kalfoss Foto:  Sopra Steria

Statens vegvesen har gitt Sopra Steria i oppdrag å etablere ServiceNow som digitaliseringsplattform for hele etaten i det som kalles Flyt-prosjektet. Ved å bruke ServiceNow som digitaliseringsplattform, viser Statens vegvesen at de ligger i forkant. De kan både ta i bruk eksisterende løsninger i ServiceNow og lage nye på plattformen. ServiceNow har et «LowCode/NoCode»-konsept som betyr at de raskt og enkelt kan utvikle prosesser og tjenester som gir verdi for organisasjon og innbyggere, sier direktør for transportsektor i Sopra Steria, Ann-Kristin Skarbøvig på firmaets hjemmesider.

Kostnad på flere hundre millioner kroner

Etaten putter betydelige midler inn i prosjektet, som ifølge Kalfoss startet opp innenfor IT-divisjonen. For en 15-års bruksavtale på ServiceNow må Vegvesenet punge ut med 15 millioner kroner i året - til sammen 225 millioner kroner. Konsulentbistanden fra Sopra Steria i forbindelse med implementering og utvikling handler om opptil 10 årsverk – foreløpig over noen år.

Slik oppnår vi både å få mer for pengene og få en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og etaten, sier Kalfoss.

For at den midlertidige veien ikke skal bli for bratt er det nødvendig med en bergskjæring i søndre ende av traséen.
Les også:

Nå kommer det asfalt på midlertidig E6 i Levanger

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.