Torghatten Nord skal drifte sambandet i 15 år, fra 2025 til 2040, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
De nye ferjene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn årlig sammenlignet med dagens ferjer, som drives på naturgass (LNG). Det tilsvarer det årlige utslippet fra 13.000 dieselbiler.
–Jeg er stolt over at vi skal utvikle og drifte hydrogenferjer på Norges lengste og mest værutsatte ferjestrekning, sier administrerende direktør Torkild Torkildsen i Torghatten Nord.
Kontrakten er den andre i Norge i sitt slag etter sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland, som kommer i drift i løpet av 2022. Ferjesambandet over Vestfjorden vil likevel bli Norges første med fullskala hydrogenferjer.
– Norge har ambisiøse mål og forpliktelser på klimaområdet. På slike samband som mellom Bodø og Lofoten, som tar tre timer over Vestfjorden, er batterier rett og slett ikke godt nok, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.
(©NTB)