BYGG

Stadion får ny fasade bygget av gamle fly

Gjenvinning i stor skala er en del av renoveringen og utvidelsen av Racing Club de Strasbourg stadion. Fasadekledningen skal bestå av deler fra 30 utrangerte Airbus A340.

Toppen av 30 Airbus A340-fly vil skjerme for solen på det utbygde stadionet til den franske fotballklubben Racing Strasbourg.
Toppen av 30 Airbus A340-fly vil skjerme for solen på det utbygde stadionet til den franske fotballklubben Racing Strasbourg. Illustrasjon: Popolous
Ulrik Andersen, ing.dk
16. feb. 2021 - 17:00

Koronakrisen har fått flere flyselskaper til å sette sine flåter på bakken og fremskynde utskiftingen av de eldre og mest forurensende modellene. Men i stedet for å bli demontert og omsmeltet, kan deler av de brukes som byggemateriale.

I det minste er det planen i Frankrike, der fotballklubben Racing Club de Strasbourg, som spiller i landets beste liga, nettopp har lagt fram planen for hvordan deres hjemmebane Stade de la Meinau skal renoveres og utvides slik at det kan spilles Champions League og andre internasjonale turneringer på stadion.

Bystyret, som eier stadion, har insistert på at det 750 millioner kroner dyre prosjekt må gjennomføres med minst mulig miljøpåvirkning.

Derfor har prosjektgruppen, ledet av arkitektfirmaet Populous, forsøkt å minimere rivingen av dagens stadion og inkludert solceller, regnvannssamling, LED-lys og en forbindelse til et biomassebasert varmeanlegg i sitt forslag.

Flygende fasade

Mest slående er imidlertid fasadekledningen på den nye bygningen, som skal bygges sammen med den sørvendte fasaden på dagens stadion. Solskjermingen på den nye sørfasaden skal bygges av deler av skrogene til 30 avviklede Airbus A340-fly.

Prosjektgruppen har anskaffet flydelene fra et selskap som vedlikeholder fly. Skrogtoppen skal gjøres om til solskjermer på til sammen 4400 m². <i>Illustrasjon:  Popolous</i>
Prosjektgruppen har anskaffet flydelene fra et selskap som vedlikeholder fly. Skrogtoppen skal gjøres om til solskjermer på til sammen 4400 m². Illustrasjon:  Popolous

– Vi har alltid vært fascinert av de enorme amerikanske flykirkegårdene og den geometriske plasseringen av alle flyene, forklarer François Clément, administrerende direktør i Populous, til designmedia Diéen.

– Det er noe skulpturelt ved måten de er oppstilt på, og størrelsen og proporsjonene på sørsiden av La Meinau ga oss muligheten til å leke med dimensjonene til skrogdelene, sier Clément.

Prosjektgruppen vil bruke den øverste delen av skroget til å lage 30 meter lange og 2,5 meter brede seksjoner. De må monteres på skråstilt i loddrette baner på fasaden slik at de reflekterer lyset inn i bygningen uten å føre til overoppheting.

Byggingen forventes å starte i mai neste år og være ferdig i juli 2025.

Se videopresentasjon av prosjektet:

Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Alexandra Bech Gjørv og Christian Lund fikk Kongens gullmedalje for sin avhandling om konvensjonelle og åpne skipsregistre i 1989.
Les også

Alexandra Bech Gjørv: Fikk Kongens gullmedalje for masteren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.