TØMMES: Iløpet av en måned regner AF Decom med å få tettet dokken permanent. Kanontårn og alt som er over vann er tatt av, tilsvarende 10 prosent av vraket. (Bilde: Kystverket)
OPPGITT: Prosjektleder Stig Lien har lært mye om tetting av fjell under vann. Så langt er 550 tonn sement brukt til injisering. Bildet er fra i fjor høst. (Bilde: Tore Stensvold)

Stadig problemer for Murmansk-fjerning

  • Industri

Opprinnelig tidsplan:

  • Molo og tørrdokk ferdig: Vinter 2011
  • Vraket kildesorteres, klippes, og brennes i fraksjoner som skipes direkte til mottak: Vår-sommer-høst 2011
  • Tørrdokk og molo fjernes: Vår og sommer 2012

Fastpriskontrakt: 238,9 millioner kroner (eks. mva.)

Oppdragsgiver: Kystverket

En forrykende storm i november i fjor forsinket arbeidene med å fjerne Murmansk-vraket med fire måneder.

Stormen medførte behov for å forsterke moloer og flytte en spuntvegg. Da tømmingen av dokken startet tidligere i år, viste det seg at spuntveggen og tettingen mot fjell ikke holdt.

– Nå har vi pumpet inn 550 tonn sement for å tette mellom spunt og fjell og i slepper i fjellet. Det begynner å hjelpe nå, sier prosjektleder Stig Lien i AF Anlegg Havn til Teknisk Ukeblad. Han regner likevel med at det må injiseres enda noe mer.

AF Decom fikk jobben med å fjerne vraket av Murmansk etter en anbudskonkurranse. Oppdragsgiver er Kystverket.

Pris og miljø

AF Decom skilte seg ut både prismessig og ved å ha en miljøgunstig måte å hogge opp vraket, som har ligget ved Sørøya i Finnmark siden 24. desember 1994.

AF Decom skal klippe opp og skjære Murmansk i biter i tørrdokk og sende ferdig sortert skrap med skip. Etter planen skulle dokka vært tømt og opphogging ha startet i våres.

– Vi er minst fire måneder forsinket. Nye lekkasjer kan bety at vi ikke blir ferdig før årsskiftet., slik planen var, sier Lien. Han opplyser at AF Decom kommer til å fortsette å jobbe utover vinteren til vraket er fjernet. – Lys er det største problemet, samt været, sier han.

Les også: Kjemper mot værguder og russisk stål

Lovende pumping

I forrige uke klarte pumpene å senke vannstanden i tørrdokka med fire meter. Da ble imidlertid et oljeflak observert, og pumpene stanset. Ifølge Kystverket skule vraket vært tomt for olje.

– Vi har samlet mellom 50 og 100 liter olje i absorberende lenser, sier Lien. Dykkere ble sendt ned for å sjekke om det kunne ligge mer olje i vraket.

Da pumpene ble startet opp igjen i går, klarte de bare å senke vannstanden med 60–90 centimeter. Dermed var det bare å stanse pumpene og lete etter flere lekkasjer.

Rør og sement

– Nå har vi funnet en metode for å tette som virker. Så snart vi har lokalisert lekkasjen, bore vi ned rør, eventuelt perforerte rør, og injiserer sement, sier Lien.

Han innrømmer at arbeidet med å tette tørrdokken har vært langt vanskeligere enn forutsatt.

– Vi lærer noe hver dag. Med den kunnskapen hadde vi nok startet med injisering av sement og gjort en del annerledes om vi skulle begynt i dag, sier Lien.

Det største problemet har vist seg å være slepper i fjellet. De geologiske undersøkelsene klarte ikke å avdekke hvor dårlig fjellet var. Injisering av sement har vist seg å være det mest effektive.

Økonomisk svikt

AF Decom vant fjerningskontrakten med Kystverket på fastpris. Det kan bli dårlig butikk for AF Gruppen.

– Det er et prestisjeprosjekt. Vi visste at vi tok en risiko, sier Lien, uten å ville gå i detaljer på prosjektets økonomi.

Kanonstål

Hittil er ca. 10 prosent av stålet i Murmansk skåret av. Mens injiseringen pågikk, ble det bygget en molo langs skipssiden. Dermed er så å si alt som lå over vann demontert og lagt på lager ved den provisoriske kaia. Dit kommer skip som skal ta med stålet til gjenvinning.

– Vi har tatt av noen kanoner, som er noe av det tyngste og vanskeligste. Det er vi fornøyde med, sier Lien.