Elektrifisering tunge kjøretøy

Stadig flere tunge maskiner tar steget over til elektrisk drift

Caterpillar, Hitachi og JCB – listen over produsenter som elektrifiserer sine tunge kjøretøy vokser raskt. Her er noen av maskinene som skal hjelpe flere bransjer til å bli grønnere.

Gruvetrucken MT42 Battery fra Epiroc skal kunne laste 42 tonn.
Gruvetrucken MT42 Battery fra Epiroc skal kunne laste 42 tonn. (Foto: Epiroc)
XCMG fra Kina har laget XCS45-EV som skal kunne løfte 45 tonn.
XCMG fra Kina har laget XCS45-EV som skal kunne løfte 45 tonn. (Foto: XCMG)
Konecranes monteres i Småland i Sverige.
Konecranes monteres i Småland i Sverige. (Foto: Konecranes)
Hitachi har samarbeidet med Sintefd om å utvikle elektriske gravemaskiner.
Hitachi har samarbeidet med Sintefd om å utvikle elektriske gravemaskiner. (Foto: NASTA)
JCB har utviklet en gravemaskin med hydrogendrevne brenselceller. Men føles de like attraktive i dag?
JCB har utviklet en gravemaskin med hydrogendrevne brenselceller. Men føles de like attraktive i dag? (Foto: JCB)
Volvo CE har blant annet en elektrisk drevet hjullaster, som er ganske liten med vekt på fem tonn.
Volvo CE har blant annet en elektrisk drevet hjullaster, som er ganske liten med vekt på fem tonn. (Foto: Volvo CE)
Gruvetrucken til Emining regenererer energien så godt, at det ikke er behov for å lade den, hevder i alle fall produsenten selv.
Gruvetrucken til Emining regenererer energien så godt, at det ikke er behov for å lade den, hevder i alle fall produsenten selv. (Foto: Emining)

Caterpillar, Hitachi og JCB – listen over produsenter som elektrifiserer sine tunge kjøretøy vokser raskt. Her er noen av maskinene som skal hjelpe flere bransjer til å bli grønnere.

  • Industri

Den store utfordringen ved det å rulle ut kjøretøy med nullutslipp ligger ikke alltid i selve konstruksjonen av en ny drivlinje - den virkelige terskelen handler i stedet om at en hel industri må gå med på å omstille driften og bygge opp en infrastruktur for det nye utstyret.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå