St. Olav går under jorda

  • nyheter_bygg

Under grunnen på det nye sykehuset i Trondheim er det mye liv og røre. Og mye dreier seg akkurat om rør: Rør for fjernvarme, gass, luft, sanitær, avfall og rørpost.

Rørpostanlegget skal bli verdens største anlegg for sykehus. 160 stasjoner skal sørge for effektiv kommunikasjon mellom alle sengetun og laboratoriet, blodbanken og apoteket. Dette borger for en effektiv interntransport.

Alle sentrene i sykehuset forbindes med underjordiske ganger. Noen til transport, andre til teknisk bruk.

Forsyningssenter

Et forsyningssenter skal bygges i to trinn. Det skal overta etter dagens tekniske sentral. Herfra blir sykehuset forsynt med varer og teknikk. I første byggefase reises den delen som må til for å drive Kvinne-barnsenteret, Nevrosenteret og Laboratoriesenteret.

Reservekraftstasjonen for hele nybygget har allerede fått fire nye reservekraft-aggregater. Dette er dieselmotorer på størrelse med små lastebiler.

Hvert aggregat har kraft nok til å drive en av hurtigbåtene på Trondheimsfjorden. I en krisesituasjon vil hele sykehuset få tilstrekkelig kraft fra disse aggregatene.

Forsyningssenterets første trinn er på 3000 kvadratmeter. Trinn to er hele 11.500 kvadratmeter.

Kildesortert avfall og roboter

Alt avfall unntatt risiko- og spesialavfall blir automatisk kildesortert i fire fraksjoner. Det sikrer godt arbeidsmiljø, bedre sikkerhet og hygiene. I tillegg er målet å få til rimeligere drift.

Men ikke alt går i rør. Hospitalet blir det første i Skandinavia som tar i bruk robottraller, de såkalte AGV. De skal transportere forsyninger automatisk, sier Helge Jordal i Swisslog Healthcare.

Trallene kan transportere vogner enkeltvis mellom hente- og leveringspunkter i de kliniske sentrene og Forsyningssenteret. Med korte ladepauser kan de frakte mat, tøy og forbruksmateriell 24 timer i døgnet - året rundt.

Dette er manuelt arbeid i dag. Målet er å minske personalkostnadene med store beløp.