Ferjesambandet Eidsdal-Linge er en del av Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen og har stor trafikk i turistsesongen. Nå skal Møre og Romsdal fylkeskommune skal bygge ny fergekai på Linge for å ta imot nye, større miljøferger fra 2024.
Ved anbudsåpning på oppdraget kom det inn følgende tilbud:
Tilbydar | Pris, eks. mva |
Christie & Opsahl AS | 73 524 095,96 kr |
K. Nordang AS | 79 691 255 kr |
Mesta AS |
92 723 425,83 kr |
HAK Entreprenør AS |
101 785 161,63 kr |


Komplett ny kai
De nye fergene som skal settes inn i sambandet Eidsdal-Linge har kapasitet på 80 personbiler, mot dagens ferjer som bare tar 35 personer. Det krever større fergekaier, forteller Møre og Romsdal fylkeskommune i en pressemelding.
Kontrakten inneholder byggingen av komplett ny fergekai ved siden av dagens kai på Linge. Tilleggskaia (piren) blir 75 meter lang, syv meter bred og i hovedsak bygd i betong. Kjørebrua av stål blir 12x18 meter.
Også Eidsdal skal bygges om
Møre og Romsdal fylkeskommune planlegger byggestart på Linge tidlig i høst. Byggingen av ny fergekai i Eidsdal er også lyst ut, og fristen for å levere tilbud er 12. august. Også i Eidsdal er det planlagt byggestart i høst.
- I Eidsdal blir det større utfordringer med trafikkavviklingen, siden vi skal jobbe med dagens kai. Vi skal strekke oss for å redusere konsekvensene så godt det lar seg gjere, og så langt som mulig gjøre det forutsigelig for trafikantene i strekningen i byggeperioden, sier prosjektlederen.