(Bilde: ILL: ENI)

Spiss konkurranse om Goliat-flyter

Det blir en tønneformet løsning for oljeutvinningen på Goliat.

Sevan Marine med sin Sevan stålkonstruksjon og Aker Solutions med sin Condeep Mono floater, som bygges i betong.

Uaktuelt med skip

Vanlig produksjonsskip slik vi kjenner fra Åsgard og Norne er ikke aktuelle.

Sevan og Aker Solutions har fått forstudier med henblikk på å videreutvikle plattformene for Goliat-feltet.

Fordel Sevan

Fordelen ved begge konstruksjonen er at de er særdeles sjødyktige.

Sevan har allerede flere av sine plattformer i drift, mens Aker Solutions løsing ikke har vært prøvd ut ennå. Fordelene med denne er at den kan bygges lokalt.



Ikke til land

Eni er operatør for Goliat, som ligger mellom Sørøya og Snøhvitfeltet, 53 kilometer fra kysten.

Det har valgt en flytende produksjonsløsning, fordi en ilandføring av olje til Sørøya vil bli svært dyrt og teknisk vanskelig.

Varmes og pumpes?

Det skyldes ikke minst at olje ligger under lavt trykk og er en relativt tung olje. Den må dermed pumpes opp for å utvinnes.

Skulle oljen føres til land måtte det pumpes store mengder glykol inn i brønnstrømmen i tillegg til at hele rørføringen sannsynligvis måtte varmes opp med varmekabler.

En ilandføring ville således bli særdeles energikrevende uten at det finnes tilstrekkelige energimengder i området for dette.

Tvilsom miljøgevinst

Eni har heller ikke klart å påvise at ilandføring er mer miljøvennlig, dvs. med redusert fare for forurensing kontra lasting til havs.

Olje- og energiminister Aslaug Haga vil imidlertid undersøke nærmere om det finnes muligheter for å få til en ilandføring av oljen.

Utbyggings- og driftsorganisasjonen er lokalisert til Hammerfest.