Hele 7,3 prosent av nærmere 10.000 forsøk på å koble seg opp til Internett i januar og februar i år var mislykket.
Det viser en undersøkelse foretatt av analyseselskapet TimeGlass. Dersom sju prosent sperre er gjennomsnittet på årsbasis, betyr det at brukerne betaler 40–60 millioner kroner pr. år for mislykkede oppkoblinger.
– Forskjellene er store mellom aktørene, opplyser daglig leder Tore Aarønæs i TimeGlass.
– Telenor kommer samlet sett best ut i våre analyser med kun to prosent sperre, mens WorldOnline, Enitel, VG, Spray og NetCom ligger alle under fem prosent. For analoge oppkoblinger hadde faktisk Enitel, Spray og WorldOnline null sperre i perioden, sier Aarønæs.
ISDN svikter
LibertySurf, SenseWave, Start og Tele2 var også med i undersøkelsen, og de kommer dårligst ut. En av dem hadde hele 32 prosent sperre. Undersøkelsen viser også at det er nesten dobbelt så høy sperre på ISDN-tilkoblinger (8,7 prosent) som på analoge tilkoblinger (4,9 prosent).
– Dette tyder på at kundetilstrømningen på ISDN har overgått operatørenes evne til å utvide sine ISDN-aksesser. En oppkobling på ISDN tar i snitt ca. 5 sekunder, mens du i snitt må vente opp under 40 sekunder på en analog oppkobling, hvilket forklarer den store tilstrømningen av ISDN-surfere, sier Aarønæs.
Økende responstid
TimeGlass har målt kvaliteten hos norske Internett-tilbydere i ett år og funnet at den gjennomsnittlige responstiden har økt med rundt 20 prosent.
– Dette tyder på at veksten i bruk har vært sterkere enn operatørenes evne til å øke kapasiteten. Det er sannsynligvis en sammenheng mellom den relativt høye sperreprosenten og den økende responstiden hos operatørene, sier Aarønæs.
Men ikke alle gråter. Telefoniaktørene tjener gode penger – også på sperre. Med utgangspunkt i at det nå er over en million private Internett-brukere her i landet, foretas det et sted mellom tre og fem millioner Internett-oppringninger hver dag. Dette representerer oppkoblingsinntekter for telefonioperatørene mellom en halv og en hel milliard kroner pr. år.
Bredbånd gir løsningen
Denne høye sperreprosenten for telefonibasert Internett-oppkobling bør være et godt salgsargument for aktørene som nå tilbyr bredbåndsaksess. Ved bruk av leid linje, kabel, ADSL og lignende blir man reddet av alltid på-funksjonen. Dermed er sperre og annen ventetid i forbindelse med oppkobling en saga blott.
TimeGlass AS er et norsk selskap som har spesialisert seg på tekniske kvalitetsmålinger for Internett-baserte tjenester. Selskapet har gjennomført uavhengige målinger siden februar 2000 og gjennomfører nå ca. 5000 oppkoblings- og nedlastingsmålinger hver uke. Analysene tilbys Internett-leverandører og andre aktører i det norske telekommarkedet.