PENGER: Harald Strand forklarer hvordan CAN sparer tid og penger, blant annet ved å bruke offshorefartøy til installasjon i stedet for borerigger. (Bilde: Tore Stensvold)

Sparer oljeselskapene for millioner

Conductor Anchor Node – CAN

Hovedelementene i konseptet:

  1. CAN (Conductor Anchor Node) – et sugeankerlignende fundamentelement, som designes og bygges ut fra sjøbunnsedimentene på feltet.
  2. En Conductor (30”) (rørforing), som enten slås ned med en pælehammer, eller som jettes ned med rigg


  • CAN er designet for å bære alle brønnlaster, også vekten av de nye, tunge BOP utstyrspakkene på de nye dypvannsriggene. BOP-utstyr veier i dag ca. 250 tonn, som kobles til brønnen og skal balanseres på toppen av 30” conductor. De nye 6.-generasjonsriggene har BOP-pakker som veier 350-400 tonn.
  • I tillegg til å kunne bære alle brønnlastene, kan CAN ta BOP og produksjonstre-lastene med god margin og har høyere utmattingskapasitet.

Fagjuryen

  • Steinar Bysveen, administrerende direktør i Energibedriftenes Landsforening (EBL).
  • Ketil Lyng, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening (BNL).
  • Paul Chaffey, administrerende direktør i Abelia.
  • Liv Kari Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).
  • Per Terje Vold, administrerende direktør i Oljeindustriens Landsforening (OLF).
  • Torbjørn Digernes, rektor ved NTNU.
  • Unni Steinsmo, konserndirektør ved Sintef.
  • Finn Langeland, kommunikasjonsdirektør i Norsk Industri.
  • Tormod Haugstad, ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad.

Ingeniørbragden

  • Skal representere en god ingeniørmessig løsning på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge og være sluttført innen utgangen av året.
  • Bragden kan også representere et teknologisk eller kommersielt gjennombrudd for en bedrift, et produkt eller et særdeles vellykket prosjekt.
  • Vinner kåres av en fagjury (2/3) og av Teknisk Ukeblads lesere (1/3).

STEM HER!

STAVANGER: Sivilingeniør Harald Strand tar på seg jakka på vei ut av kontoret han leier hos Island Offshore Subsea i Stavanger.

Driftssjef for spesialskipet Island Constructor, Ingvar Malmin, kommer forbi og gliser bredt: – Skal du ut og selge den forvokste cola-boksen din nå, Harald?

Det er nettopp det han skal.

Sparer

Bigeskjeften til den selvstendige konsulenten har siden 2000 vært å utvikle et nytt borefundament som kan minne om en stor boks.

Med den kan oljeselskaper spare millioner av kroner og miljømessig er det langt bedre enn tradisjonelle metoder.

STEM HER!

Ny kunde?

I april ble konseptet brukt av StatoilHydro på Peon-feltet. Besparelsene var store. Installasjon i løpet av et par-tre dager med skip i stedet for rigg i en uke, betyr millioner av kroner spart.

Nå er Harald Strand, som har startet selskapet NeoDrill for produktet, på vei ut til det canadiske oljeselskapet Nexen. De skal i gang med boring på Brand nordvest for Florø i desember.

Harald Strand blir tatt imot av boresjef Helge Myrvoll og boreingeniørene Jeanna Berg og Jean Claude Sinet.

Strand går i gang med å presentere sitt patenterte konsept.

Stålsylinder

Det går ut på å prefabrikkere et stålfundament for undervannsbrønner der bunnforholdene er krevende.

En stålsylinder med nøye utregnet diameter og høyde i forhold til bunnforholdene på feltet, senkes ned på bunnen fra et skip.

En ROV-styrt pumpe suger ut vann slik at undertrykk suger sylinderen ned i sedimentene. Oppfinnelsen har fått navnet CAN – (Conductor Anchor Node). "Kanna", som Harald Strand kaller den litt uhøytidelig, får veldig høy bæreevne.

Selv de største systemene for å hindre ukontrollert utblåsning (BOP – Blow out Preventer) på opp mot 400 tonn kan settes på fundamentet.

Boring og rørføring kan gjøres uten bruk av sement, kaks eller kjemikalier som kan skade livet i sjøen.

Enkel rørforing

Harald Strand beskriver operasjonen slik:

– Etter installasjon av sylinderen, kan Conductor-fôringen som boring og produksjonsstreng føres gjennom, installeres ved at den slås på plass ved bruk av en spesielt utformet pælehammer; såkalt ”ToeDrive” hammer, sier Strand.

SENKES: StatoilHydro brukte ett av av flerbruksfartøyene til Island Offshore da CAN ble installert på 371 meters dyp på Peon-feltet.
SENKES: StatoilHydro brukte ett av av flerbruksfartøyene til Island Offshore da CAN ble installert på 371 meters dyp på Peon-feltet. NeoDril

Sparer riggdager

For oljeselskapene er besparelsene ved installasjon mest interessant. Et CAN-fundament plasseres enkelt med et offshorefartøy, MPV i løpet av et par dager.

Tradisjonelle måter å etablere en brønn vil kreve en rigg i minst tre dager og er svært omfattende. Kostnadene til en rigg er om lag tre-fire ganger høyere enn et skip.

StatoilHydro har testet CAN på sitt Peon-prosjekt. Erfaringene er overbevisende.

Enkel og genial

Prosjektleder for brønnfundamenteringen, Michael Shaver, beskriver CAN som et stort framskritt.

– Det kunne blitt svært vanskelig å etablere brønnen på Peon uten CAN. Den tåler vekten av brønnverktøyet og BOP som til sammen blir nærmere 300 tonn uten problemer, sier Shaver til Teknisk Ukeblad.

Imponert

Nexen-folkene er begeistret over NeoDrills CAN.

– Dette er definitivt framtidas teknologi. Bare synd vi ikke fikk vite om dette før for da ville vi kunnet benytte det på Brand, sier Myrvoll til Teknisk Ukeblad etter Harald Strands timelange presentasjon.

– Jeg har veldig sansen for CAN og tror vi kan få til et samarbeid på neste boreprosjekt, sier Myrvoll.

Strand er fornøyd og glad, men lei for at han kom for seint inn i forhold til Brand-feltet.

Enkel idé

Det tar tid å kommersialisere CAN ettersom Strand er nødt til å påta seg ulike konsulentoppdrag for å sikre inntekter.

Men etter suksessen på Peon-feltet i år, løsner det. Nå har han tre konkrete installasjoner å vise til. Da er det letter å komme i kontakt med potensielle kunder.

– Det er en såre enkel idé. Det er ikke akkurat "rocket science". Rart ingen andre har kommet på det før, sier Strand.