Sør-Troms får elektriske ferger fra 2025

Torghatten Nord har sikret seg ny 10 årskontrakt for tre ferjesamband i Sør-Troms. To av ferjesambandene skal elektrifiseres, og alle ferjene vil få oppgradering med universell utforming og oppgradering av standard.

MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes.
MF Hålogaland som i dag betjener sambandet Refsnes-Flesnes. Foto: Torghatten
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. feb. 2023 - 14:43

Ferjesambandene Revsnes-Flesnes og Stornes-Bjørnerå i Sør-Troms vil i fremtiden gå på strøm, og skal lades ved bruk av direktelading, supplert av ladbare batteribanker på land. Batteribankene er nødvendig fordi det lokale nettet ikke dimensjonert for direkte lading fra nett.

– Passasjerene vil merke mindre lukt og støy fra de to nye fartøyene, og ferjene vil ha null utslipp. Offentlig transport, og spesielt ferjedrift, skal over på grønn teknologi, og da er det elektrisitet som passer best på disse sambandene. Så skal vi drifte på en trygg og effektiv måte der vi etablerer batteribanker på land slik at fartøyene lader direkte under anløp mens passasjerer og kjøretøyer skiftes. Slik får ferjene jevn lading som ikke forstyrrer det lokale strømnettet, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.

Skal drifte ferjene i Sør-Troms i opptil 15 år

  <i>Foto:  Roger Karlsen</i>
  Foto:  Roger Karlsen

Torghatten Nord er av Troms Fylkeskommune tildelt langtidskontrakten for Sør-Troms som omfatter tre ferjesamband i Harstad og Kvæfjord kommuner fra 1. februar 2025 og for 10 år, pluss tre opsjonsår.

Allerede denne måneden overtok Torghatten Nord disse sambandene på kortidskontrakt.

 – Vi er svært fornøyde med å være tilbake for fullt i Sør-Troms, og gleder oss til å få på plass de aller første helelektriske ferjene om 2 år. Det er flere i vår organisasjon som har gode relasjoner i lokalsamfunnene her, ferjedrift i dette området er en sentral del av vårt rederis historie, sier Torkildsen.

Ferja er viktige for mange

Sambandet Stornes - Bjørnerå har betydelig dagpendling, mens Revsnes - Flesnes er en av hovedferdselsårene mellom Lofoten/Vesterålen og Troms. 

Torkildsen legger spesielt vekt på at nye ferjer med moderne standard vil gjøre det lettere for alle å ta ferje.

– Ferja er viktig for så mange. Det er for eksempel en populær lekepark på Sørrollnes som tidvis har stort besøk av mange barn. Dette er skoleklasser og barnehager som da reiser i grupper med ferja. Også er det godt at alle de nye ferjene vil følge dagens krav til universell utforming. Med denne standarden vil mange passasjerer oppleve mindre plunder og heft ved å komme seg rundt i ferjene, sier Torkildsen.

E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.