Mellom 60 og 75 prosent av touchmobilsurferne har en iPhone, skal man tro tallene for en rekke norske nettsteder som Teknisk Ukeblad samlet inn tidligere denne uken.
Les saken: Dette bruker mobilsurferne
Ut med Sony EricssonOg selv om iPhone fortsatt er en marginal del av det totale mobiltelefonmarkedet med sine 4,1 prosent, har de klatret forbi Blackberry-produsent RIM på oversikten over markedsandeler i tredje kvartal 2010. iPhone står nå for 4,1 prosent av mobiler solgt i verden.
Veksten er også brukbar for Apple, som har økt iPhone-salget med 90,5 prosent fra tredje kvartal i fjor til i år. Det har gitt en vekst i markedsandelen på 1,6 prosentpoeng.
Sony Ericsson faller for første gang ut av topp 5-lista, ifølge analysebyrået International Data Corporation, som står for oversikten.
Fortsatt Nokia
Nokia leder fortsatt klart, men har mistet over fire prosentpoeng av markedsandelen siden i fjor.
– Nokia leder fortsatt med en stor margin for konvergerte mobilenheter og mobiltelefoner som helhet. Men Nokias grep på det tradisjonelle mobiltelefonmarkedet har løsnet noe, ettersom flere kinesiske produsenter har vokst, spesielt i voksende markeder. For å styrke sin totale konkurransedyktighet har Nokia fokusert på å forbedre sine smarttelefoner, sier forskningsanalytiker Ramon Llamas hos IDC i en pressemelding.
Samsung har vokst fra i fjor til i år, mens LG har mistet drøyt 2 prosentpoeng av sin markedsandel.
Smarttelefoner
Og IDC tror veksten videre stort sett vil komme i smarttelefonmarkedet.
– Smarttelefonen holder på å bli fokuspunktet i den personlige kommunikasjonsopplevelsen. Som et resultat vil ny markedsvekst i større og større grad skapes av smarttelefoner. I år forventer vi at smarttelefonmarkedet vil vokse med 55 prosent, sier Kevin Restivo, en annen av IDCs analytikere.