Bare grove regnefeil eller uakseptable forbehold kan hindre at Hæhre Entreprenør får kontrakten på driving og sikring av Toventunnelen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

Soleklar ledelse til Hæhre på Toventunnelen

NCC er nr. to med et anbud på 611,819 millioner kroner. Deretter følger AF Gruppen (619 mill.), Mika (620 mill.), Mesta (620,2 mill.), Leonhard Nilsen & Sønner (627 mill.), Veidekke (713,2 mill.) og Skanska (719 mill.).

Strekningen som inngår i entreprisen er 13,4 km lang og går mellom Leirosen i Leirfjord kommune og Brattlia i Vefsn kommune. Foruten å drive og sikre tunnelen skal den som får kontrakten føre den nye riksveg 78 fram til riksveg 17 på vestsiden av tunnelen. Dagstrekningen blir to kilometer lang. På østsiden skal 800 meter veg i dagen gjøres ferdig. Forbindelsen mellom riksveg 78 og E 6 skal etableres i en senere entreprise.med på østsiden.

Tunnelen får T 8,5-profil. I motsetning til de fleste tunneler med dette profilet, få Toventunnelen loddrette vegger. Dette er valgt fordi det skal settes opp betongrekkverk mellom kjørebanen og tunnelveggene. De loddrette veggene gjør det lettere å montere rekkverket.

To kilometer innover fra hvert påhugg skal tunnelen sikres mot vann og frost med PE-skum dekket med sprøytebetong. Lenger inne er temperaturen stabil over frysepunktet og beskyttelse mot frost er unødvendig. Entreprenøren kan velge hvordan den indre delen av tunnelen skal sikres mot vann.

Jobben skal være gjort innen 1. oktober 2013, men tunnelen blir ikke åpnet for trafikk før året etter.