Trafikken i og rundt Haugesund har store utfordringer, og blant annet må det bygges en ny bru til Risøy for å få byen til å fungere bedre. Trafikkflyten gjennom Karmsundgata er viktig, og det trengs et mer sammenhengende gang- og sykkelnettverk i byområdet Haugesund.
Dette er bakteppet for at Rogaland fylkeskommune nå går inn for å starte opp en ny bypakke med tilhørende bompenger, for å finansiere de planlagte investeringene på omtrent 4,4 milliarder kroner (2022-kroner), der 50 prosent skal gå til gang-, sykkel- og kollektivprosjekter.
Før bompengeinnkrevingen kan begynne, skal bypakken til behandling i Stortinget, og nye bomstasjoner må bestilles og bli satt opp. Den nye bypakken har ifølge fylkeskommunen et mål om nullvekst i personbiltransport, god tilgjengelighet og framkommelighet, reduserte klimautslipp, folkehelse, trafikksikkerhet og byutvikling. Bypakke har allerede fått klarsignal fra bystyret i Haugesund bystyre og Karmøy kommunestyre.


Dette er de største vei- og gateprosjektene i pakken
- ny Risøy-forbindelse
- ny Eikjeveg
- utbedring av Tittelsnesvegen på fylkesvei 47
- utvikling av Karmsundgata fra Storasundgata til Flotmyr.
Dagens Haugalandspakke er forlenget

13. juni vedtok Stortinget å forlenge bompengeinnkrevingen i Haugalandspakken. Karmøy kommune ønsket ikke å forlenge innkrevingsperioden, og de fire bomstasjonene i Karmøy blir dermed avviklet 1. juli i år.
De nye bomstasjonene får innkreving i begge kjøreretninger, og taksten blir
- 14 kroner for lette kjøretøy
- 28 kroner for tunge kjøretøy (2022-kr)
Bompengeinnkrevingen i bommene i Haugesund og Tysvær fortsetter ut 2026, eller til ny bypakke er klar for drift, antagelig til høsten 2025.