Totalt er det snakk om 229 kilometer riksveier av variert standard i kommunane Kinn, Stad, Volda og Stryn. Det er snakk om trafikkmengder på det meste med ÅDT på 5500. Det er Statens vegvesen som nå lyser ut kontrakten som Mesta har hatt siden 2019, og som går ut 1. september i år.
Også 10 km fylkesvei
Det er snakk om veier i skredutsatte områder, slik det blant annet er på strekningen Skredestranda mellom Nordfjordeid og Stryn, og i tillegg rv. 15 opp mot Strynefjellet.


Veiene i kontrakten er rv. 15 (fra Måløy til Strynefjellet), E39 (fra Lote fergekai til Kjøs bru) og rv.651 (fra Hjelle i Stad til Folkestad ferjekai i Volda). Mesteparten av kontraktsområdet er i Vestland, mens 25 kilometer er i Møre og Romsdal (riksvei 651 i Volda).
Entreprenøren skal også ha ansvar for å driften av 10 kilometer fylkesvei. Dette er fv. 258 Gamle Strynefjellsvegen, som er Nasjonal turistveg.
Nye miljøkrav
– Vi har strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelvask. I vinterdriften ønsker vi å redusere saltmengden gjennom å bruke rett utstyr, og ved øke bruk av værdata. Dette skal bidra til at vi bruker minst mulig salt for å få best effekt, forteller prosjektleder Lars Erik Karlsen i Statens vegvesen.
Driftskontrakten har fem års varighet, til 31. august 2028. Det er gjensidig opsjon på ytterligere forlengelse på tre år. I tillegg kan Statens vegvesen ensidig forlenge avtaleperioden med et år.
Tilbudsfrist er satt til 7. mars.

E6: Skal sprenge bort steinmasser