IKT

Søkemygg får hjelp av Vollvik

Espen Leirset
24. mars 2006 - 07:02

Vollvik snakker ikke i små ord:

– Se opp, Fast. Infofinder er rigget for voldsomme høyder, og skal være svært offensiv med salg og distribusjon, sier investor Idar Vollvik til Teknisk Ukeblad.

Gründer-tro

Kjendisinvestoren og gründerdommer i TV2 har så stor tro på selskapet at han har investert 15 millioner kroner i gründerne Lars Morten Nygaard og Karl Petter Askim.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

– Jeg har store ambisjoner for disse gutta. Planene er å vokse internasjonalt, sier Vollvik, som ikke er kjent for å tenke smålåtent.



Søk er hot

Nygaard og Askim føler at seks års slit endelig begynner å betale seg.

– Søk har blitt noe helt annet i dag enn for kort tid siden. Vi har merket en tydelig endring de siste seks månedene, sier daglig leder Lars Morten Nygaard til Teknisk Ukeblad. For tiden er de i ferd med å ansette en rekke utviklere i Trondheim og selgere i Oslo.

BI - bedriftsinternt

Nygaard og co-gründer Karl Petter Askim sluttet i jobbene sine i 2000 da de oppdaget et marked som «måtte» komme: Bedriftsinterne søk for små og mellomstore bedrifter.

De legger ikke skjul på at det har tatt lengre tid enn de trodde å få gjennombruddet.

– For å lykkes med dette må man være noen stae jævler. Og det har vi vært, smiler de to kollegaene. De er spesielt stolte over det innebygde sikkerhetssystemet, som på en enkel måte filtrerer treffene slik at brukerne kun får tilgang til dokumenter de har rettigheter til.



Søk i e-postvedlegg

Markedet Infofinder vinkler seg inn på er bedriftsinterne søk i segmentet under Fast.

Mens Fast i hovedsak konsentrerer seg om de virkelig store selskapene, er Infofinders teknologi tilpasset mindre organisasjoner.

Produktet installeres som et program på bedriftens server, og gjør det mulig å søke i fritekst i alle dokumenter på serveren – som eposter, vedlegg til eposter og pdf-filer.

Kjapt og billigere

Nygaard og Askim startet utviklingen ut fra en erkjennelse av at det er umulig å organisere dokumenter og data i en bedrift så godt at det er mulig å finne alt på en enkel måte.

Det er denne erkjennelsen de føler flere har begynt å dele det siste halvåret. Søk er «the new loud».

– Fast, Google og de store gutta bruker internetts logikk når de går inn i bedriftene. Det krever enorm tilpasning og mange konsulenttimer å få deres system til å fungere optimalt i en bedrift, hevder Nygaard.

Infofinders løsning krever ifølge dem selv kun et par timers installasjon av en systemadministrator, så er det «tut-og-kjør».

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.