– Vi bør gå samlet mot Kina, i stedet for hver for oss, sier Håkon Sannum, administrerende direktør i Multiconsult.
Etter at selskapet sendte 10 representanter på en studietur til Kina i RIF-regi i fjor høst, skrev de to Multiconsult-ingeniørene Petter Skattum og Svein Bjørberg en rapport som konkluderer med at Multiconsult bør vurdere det kinesiske markedet.
Dørgløtt
Håkon Sannum mener at en satsing på Kina vil representere et brudd med gjeldende strategi. Likevel holder han døren åpen.
– Det må i så fall skje gjennom Norplan der vi eier 50 prosent og Asplan Viak 50 prosent.
Britisk dør
En vei inn i det kinesiske markedet for Multiconsult kan være det britiske selskapet WSP med 7000 ansatte og virksomhet verden over.
– De har 25 prosnet eierandel i Multiconsult og eget kontor i Beijing, det er uaktuelt for oss å gjøre noe der uten å trekke på dem.
Vansker
– Vi er usikre på hvor lett det kinesiske markedet er. Selv om Petter og Bjørn fikk god respons, må vi tenke oss godt om, sier Sannum.
Multiconsult har allerede prosjekter i flere asiatiske land. Himalayaområdet, Nepal, Butan og Pakistan står på listen. Iran er interessant for Sannum, likeså Russland.
– Vi er omhyggelige med å definere hvilken kompetanse vi har som kan være interessant for utenlandske kunder. Likeså må vi definere hva vi tror er etterspurt.