Det er uvisst om ambulansehelikopteret hadde problemer før det traff kraftledningen og ramlet ned ved Sollihøgda tirsdag formiddag. (Bilde: NTB scanpix)

ULYKKE PÅ SOLLIHØGDA

Snø og kraftledning i sentrum for havarigransking

Norsk luftambulanse vil ikke koble ulykken på Sollihøgda med ulykken i Glasgow, selv om helikoptertypen er den samme.

To omkom og én mann ble alvorlig skadd da et av Norsk Luftambulanses EC135-helikoptre havarerte på Sollihøgda tirsdag formiddag.

Samme helikoptertype havarerte i Glasgow i desember. Senere oppdaget operatøren, Bond Aviation, teknisk feil på en annen maskin og satte hele flåten på bakken.

Nyere versjon

– Etter Bond-ulykken gjennomgikk vi alle våre helikoptre, i samråd med produsentens råd, uten å finne noe galt. Vi kobler ikke disse to ulykkene sammen, understreket administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS, Syver Leivestad, på pressekonferansen tirsdag ettermiddag.

Han opplyste også om at selv om begge helikoptrene er EC135-maskiner fra Eurocopter (Airbus Helicopters fra 1. januar i år), er de to forskjellige versjoner av et av verdens mest utbredte helikoptertyper, produsert i mer enn tusen eksemplarer.

EC135 T2 som havarerte i Glasgow, mens helikopteret som havarterte på Sollihøgda var et EC135 P2+.

Dette er en nyere versjon med andre motorer og et større effektuttak og løfteevne. T2-versjonen benytter Turbomeca-motorer, mens P2+ er utstyrt med to Pratt & Whitney PW206B2-motorer.

Les også: Det nye redningshelikopteret kan også bli «nordsjøbuss»

Norsk luftambulanse vil ikke koble dagens havari sammen med ulykken med samme helikoptertype i Glasgow i desember. NTB scanpix

Kolliderte med kraftledning

Det er på det rene at helikopteret traff en kraftlednng like før det gikk i bakken.

Imidlertid er det for tidlig å si om dette var den direkte årsaken til havariet, eller om helikopteret allerede hadde problemer før kollisjonen med kabelen.

– Hvorvidt kraftledningene har bidratt til ulykken direkte eller indirekte kan vi ikke si ennå, sier Leivestad.

Han sier at de avventer hva politiet og ikke minst Statens havarikommisjon for transport (SHT) kommer fram til.

Norsk Luftambulanses tekniske og operative personell er også på vei til havaristedet, men må vente til politiet har gjort seg ferdig.

Les også: Sea King-havari skyldtes menneskelig svikt

«White out»

På pressekonferansen påpekte Leivestad at det har snødd en del på Sollihøgda.

Det er en kjent sak at helikoptre skaper det som kalles «downwash», altså en kraftig luftstrøm/turbulens fra rotorene ned mot bakken.

Den som lander i snøføyke kan i verste fall miste de visuelle referansene i det som kalles «white out». Dette var en av de medvirkende årsakene da et Mi-8MT-helikopter havarerte på Svalbard i 2008.

På en annen side ble det påpekt at mannskapet i ulykkeshelikopteret på Sollihøgda var blant selskapets aller mest erfarne, og de var uthvilte.

Selskapets flygesjef karakteriserer dessuten dette som et normalt rutineoppdrag.

Dyster statistikk

I fjor ble det laget en sikkerhetsstudie for helikopteroperasjoner i innlandet for perioden 2000-2012, der det kom fram at disse er langt mer utsatt for ulykker enn offshoreoperasjoner.

Da rapporten ble diskutert på Solakonferansen sist høst, ble det påpekt at bare de siste fire årene har 12 ulykker med innlandshelikoptre krevd 13 liv. Offshore er det ingen omkomne siden Norne-ulykken i 1997.

Samtidig er det slik at ambulanse- og politihelikoptrene i denne perioden ikke hatt dødsulykker, før nå.

Les også:

Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Redningshelikopteret kan tjene Norge til 2060

Slik trener Barentshavets redningsmenn