TRAFIKK OG ITS

Snittmåling av fart har halvert antall ulykker. Nå sier departementet stopp

Fire nye målestasjoner blir ikke satt i drift, og Vegvesenet har fått beskjed om å stoppe planleggingen av nye anlegg.

Samferdselsdepartementet har stoppet fire nye anlegg for gjennomsnittsmåling av fart, og bedt Vegvesenet stanse planleggingen av nye strekninger med tiltaket. På bildet er Oslofjordtunnelen, hvor dagens gjennomsnittsmåling ikke blir berørt av pålegget.
Samferdselsdepartementet har stoppet fire nye anlegg for gjennomsnittsmåling av fart, og bedt Vegvesenet stanse planleggingen av nye strekninger med tiltaket. På bildet er Oslofjordtunnelen, hvor dagens gjennomsnittsmåling ikke blir berørt av pålegget. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
20. sep. 2019 - 11:03

Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen beskjed om å stoppe planleggingen av nye strekninger med måling av gjennomsnittshastighet. I tillegg skal fire nybygde anlegg ikke tas i bruk.

Disse fire anleggene er på Riksvei 3 ved Kvikneskogen i Hedmark, Europavei 39 i Bømlafjord-tunellen i Hordaland og to tunneler på strekningen mellom Ålesund og Vigra i Møre og Romsdal, skriver forbrukernettstedet Din side.

I Vegvesenet er man negativ til pålegget, ettersom gjennomsnittsmåling har vist seg å være svært effektivt for å få ned tallet på trafikkulykker på strekningene hvor det er tatt i bruk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

NRK skriver at Transportøkonomisk institutt i 2014 gjennomførte en evaluering som viste at på strekninger med gjennomsnittsmåling har antall drepte og hardt skadde blitt halvert.

– Mister tiltak som kan hindre at folk blir drept

– Vi ønsker å ha en størst mulig verktøykasse og få bruke det virkemiddelet som er best i den enkelte situasjon. I en sånn kontekst er det klart at vi nå blir dårligere rustet, og mister et tiltak som kan gjøre oss i stand til å hindre at folk blir drept og hardt skadd på veiene, sier Guro Ranes som er trafikksikkerhetsdirektør i Statens vegvesen til NRK.

Tor André Johnsen som sitter i Stortingets transportkomité for Fremskrittspartiet, hevder overfor NRK at grunnen til at departementet kutter gjennomsnittsmålinger, er at målingene har blitt brukt nærmest for å overvåke bilistene, og ikke bare der det har vært mange alvorlige ulykker.

Denne påstanden avviser Ranes, og slår overfor NRK fast at ulykkestallene på strekninger hvor farten gjennomsnittsmåles skal være blant de ti prosent høyeste i landet, og at det i tillegg må være dokumentert at høy fart er et problem på strekningen, ved at det er målt gjennomsnittsfart over fartsgrensen.

Vil sette opp farten på ulykkesstrekning

Å kutte ut gjennomsnittsmåling av fart er ikke det eneste trafikksikkerhetstiltaket som er blitt reversert av samferdselsdepartementet i det siste. I august kalte samferdselsminister Jon Georg Dale inn til et valgkamparrangement i Ås i Akershus for å fortelle at han vil heve fartsgrensen på seks veistrekninger rundt om i landet.

På en av strekningene, E18 mellom Vinterbro i Akershus og Østfold fylkesgrense, hadde imidlertid fartsgrensen blitt satt ned så sent som i 2011 for å forebygge dødsulykker.

–  Dette er fremdeles vår faglige vurdering, ettersom det ikke er blitt gjort noen tiltak av betydning på strekningen etter 2011, sa trafikksikkerhetsdirektør Guro Ranes til Veier24 da fartshevingen ble kjent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.