SAMFERDSEL

Snerten, liten fransk

STØRRE: Nye Peugeot 207 har arvet forgjenger 206' kjøreegenskaper og forsterket dem ytterligere. Samtidig er det mer plass i kupe og bagasjerom.
STØRRE: Nye Peugeot 207 har arvet forgjenger 206' kjøreegenskaper og forsterket dem ytterligere. Samtidig er det mer plass i kupe og bagasjerom. Bilde: Peugeout
Stein Bekkevold
16. jan. 2006 - 08:00

Den såkalte 2-serien til Peugeot er en av de mest vellykkede i europeisk bilindustri.

Her i Norge begynte suksessen med Peugeot 205. Men det var 206 som dro i gang den salgsperioden som har etablert Peugeot blant de mest solgte bilmerkene i Norge.

Og både 205 og 206 har satt produksjonsrekorder for Peugeot. Med gode kjøreegenskaper og utmerket, fransk komfort har 207 store muligheter til å føye seg pent inn i rekken av populære Peugeot’er.



Romslig småbil

Peugeot har gjort 207 til en romslig småbil. De sjenerøse målene gjør faktisk 207 til en av de aller største bilene i småbilsegmentet.

I forhold til 206 har den blitt 20 cm lengre og akselavstanden er økt med 10 cm. Den ekstra lengden har gitt bilen mer dynamisk utseende, og bedre veigrep.

Også innvendig er bilen blitt større. Kupéen er 3,5 cm lengre, lengden er nå 1,675 m og det er mer enn hva du finner i mellomstore biler med fem-seks år på baken.

Volumet i bagasjerommet er økt fra 245 l til 288 bruttoliter. Med nedslått bakseterygg øker dette volumet til 923 liter brutto, gpdt å vite om det er vann du frakter.



Kjøreegenskapene sto i skarpt fokus når 207 ble utviklet. Derfor er 207 syv cm bredere enn 206, mens sporvidden foran og bak er økt med 49 mm og 53 mm for å gjøre bilen enda mer stabil. Den ekstra bredden betyr også romsligere forhold inni bilen. Bredden i skulderhøyde foran er for eksempel økt med 2 og 3 cm (3/5-dørs), og 6 cm bak (5-dørs)



Bilen med to ansikter

Peugeots egne designere står for utformingen av 207. Bilen har fått et utseende som plasserer den helt på linje med Peugeot sin ”katteaktige” stil. Dom man liker eller ikke. Fronten på 207 er forskjellig avhengig av hvilket utstyrsnivå du velger. Noen nivåer har en klassisk styling med et lakkfarget nedre frontpanel med glatte linjer. Andre får en front med et mer sportslig utseende, med mer markante linjer på nedre del av panseret, tåkelys i krominnfatning og grill i aluminium.



Gjerrige motorer

Peugeots 207-kunder kan velge fra et omfattende motorutvalg. Tre bensin- og tre dieselmotorer vil være tilgjengelig fra lansering. Til sammenlikning er Peugeot 206 i dag tilgjengelig med fire ulike motorvarianter.

207’s bensinmotorer går fra 1,4 liter, 50 kW/75 hk/120 Nm til 1,6 liter, 110 hk/80 kW/147 Nm mens dieselvariantene går fra 1,4 liter HDi 70 hk/45 kW/160 Nm til 1,6 liter Hdi 109 hk/80 kW/240 Nm.

De nye dieselmotorene er et resultat av PSA’s downsizingprogram. Dette går ut på å bygge slitesterke motorer med 20-30 prosent lavere slagvolum og beholdt ytelse, altså økte spesifikke tall.



Mot slutten av 2006 vil to nyutviklede bensinmotorer bli introdusert på Peugeot 207. Begge disse stammer fra samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og BMW: 1,6 bensin 115 hk (160 Nm), og 1,6 bensin 150 hk (240 Nm) med turbo.



206 fortsetter

Peugeot 207 – i både 3 og 5-dørs versjon – blir lansert i Norge i august i år.

Men den vil ikke erstatte 206, som fremdeles er en av Europas mest solgte biler, til tross for at den er syv år gammel.

Også i Norge er Peugeot 206 populær. Helt siden 2000 har bilen vært blant de tre mest solgte småbilene her til lands – en posisjon den innehar også i dag.



Nettopp fordi Peugeot 206 ifølge importør Bertel O. Steen AS har en såpass sterk posisjon i det norske markedet vil denne modellen fortsatt bli solgt – parallelt med Peugeot 207.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.