Rassikring

Snart starter byggingen av rasikringstunnel mellom Sunnfjord og Askvoll til nærmere milliarden

Snart skal Vestland fylkeskommune lyse ut et større rassikringsprosjekt på fylkesvei 609 Heilevang. Nylig var 30 representanter fra 16 ulike entreprenører på befaring.

Det verste raspunktet ligger i Hundsåna, rett fram på bildet.
Det verste raspunktet ligger i Hundsåna, rett fram på bildet. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
9. juni 2023 - 10:25

Markedsdialogen ble gjennomført tirsdag 6. juli, og etter en orientering om prosjektet i Førde, gikk turen med buss på fylkesvei 609 langs Førdefjorden til Heilevang. Tunnelen skal gå mellom Heilevang og Hestvika, forbi raspunktet Hundsåna og krysser kommunegrensen mellom Sunnfjord og Askvoll.

Høydalstunnelen på fylkesvei 569 i Alver kommune er en av 42 tunneler som trenger oppgradering. I snitt er det 300 biler som bruker denne tunnelen hvert døgn.
Les også:

42 tunneler skal sikres – det kan ta 39 år

Gir entreprenørene bedre innsikt i oppdraget

Omlag 30 representanter fra 16 entreprenør- og konsulentfirma deltok på dagen med såkalt markedsdialog.. Foto:  Vestland fylkeskommune
Omlag 30 representanter fra 16 entreprenør- og konsulentfirma deltok på dagen med såkalt markedsdialog.. Foto:  Vestland fylkeskommune

– Målet med denne markedsdialogen er å varsle bransjen om at dette prosjektet er på vei, og skape interesse i markedet. Ved å gi entreprenørene mulighet til å bli bedre kjent med prosjektet før utlysningen, vise fram prosjektområdet og gå igjennom utfordringer, får de et bedre grunnlag når de skal legge inn et tilbud, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Vestland fylkeskommune.

I tillegg til fellesopplegget inviterte prosjektet også entreprenørene til en-til-en-samtaler i etterkant.

– Det er veldig nyttig for oss å møte entreprenørene. Innspillene og spørsmålene de har kan få innvirkning på utformingen av kontrakten, sier Huseklepp.

Milliardprosjekt

Rassikringsprosjektet skal lyses ut i løpet av august 2023. Selve utlysningen skal gjennomføres som konkurransepreget dialog, en anbudsform som fremmer dialog og samspill mellom byggherre og entreprenør.

Målet er at oppdragsgiver og leverandør sammen skal finne løsninger som best løsheter oppdragsgiver sine behov. Val av rett entreprenør skal ikke bare gjøres på basis av pris, men også planer for organisering og gjennomføring av prosjektet.

Vestland fylkeskommune har selv estimert kostnaden for prosjektet til å ligge et sted mellom 790 og 1050 millioner kroner.

En av Bergens eldre trolleybusser av typen MAN Neoplan N6221 TG. De var 18 meter lange, og ble erstattet i 2020. (Arkivfoto)
Les også:

Legger ned landets eneste trolleybuss

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.