Snart kan tømmervogntogene kjøre med fulle biler og spare både diesel og utslipp

Nesten halvparten av tømmertransporten på norske veier skjer med halvtomme tømmerbiler. Over 8000 km fylkesveier og kommunale veier kan bli åpnet for tømmertransport opp til 60 tonn. Det kan gi både mindre slitasje og lavere utslipp, mener Skogeierforbundet.

Snart kan tømmervogntogene kjøre med fulle biler og spare både diesel og utslipp
Her, fra Tangen ved Mjøsa, en 7-akslet bil som ikke er stort mer enn havlfull med dagens begrensinger på 50 tonn på mange veier. Foto: Dag Skjølaas

Skogindustrien vil i år for første gang frakte tømmer for mer enn én milliard kroner. Transport utgjør 12 prosent av totalkostnadene for næringen. Både Treindustrien og Norges Skogeierforbund mener regelverket setter store og helt unødvendige begrensninger på tømmertransport.