LOKKEFUGL PÅ FIRE HJUL: Fredric Hauge og miljørorganisasjonen Bellona brukes av El-Cars når de er ute i venturemarkedet for å skaffe seg mer penger til oppstarten av et nytt eleibilkonsept for elbiler som kommer i august. (Bilde: Trond Heggelund)
¿ Vi foreslo hurtigladere av elbiler allerede i 1991. Vi synes dette er meget spennende og vi kommer til å arbeide med saken framover, sier leder i Bellona Frederic Hauge (th) her sammen med daglig leder i Go Green Holding, Asbjørn Slørdal. (Bilde: Trond Heggelund)
MANNEN BAK KONSEPTET: Stein Richter er på pengejakt i investormarkedet før han om 14 dager skal lansere elbil-leieprosjektet sitt. I løpet kort tid må han få inn 35 millioner kroner for å realisere drømmen. (Bilde: Trond Heggelund)

Snart kan du leie miljøvennlige elbiler

  • Kraft

I fjor høst snakket Teknisk Ukeblad med Frederic Hauge i miljøorganisasjonen Bellona som savnet å kunne leie miljøriktige elbiler i Oslo.

Nå benyttes han som skytsengel og lokkefugl for det nye norske selskapet El-Cars, som har som mål å ha rundt 10 000 kunder når de i august kan tilby miljøvernere og andre 200 leiebiler i Oslo-området.

Bak det nye prosjektet står Stein Richter, som både er administrerende direktør og gründer av det nye selskapet. Tirsdag presenterte de seg for en rekke potensielle investorer og finansfolk på Seed Forums fem års jubileum i Oslo.

Statkraft med på laget

- Vi kommer til å lansere utleiekonseptet om en 14 dagers tid. Prisen for en times kjøretur vil være 100 kroner og 350 kroner per dag – begge priser uten moms. Vi har allerede Statkraft med oss i dette spesielle prosjektet, og de vil ta hånd om 75 til 80 prosent av finanskostnadene for elbilflåten vår som vil være av bilmerket Fiat, sier Stein Richter til Teknisk Ukeblad.

Bilene skal dessuten finansieres ved at de skal være utsmykket med såkalt miljøriktig reklame.

– Vi har allerede fått mange positive tilbakemeldinger fra bedrifter som ønsker å profilere seg på de 200 leiebilene, sier Richter.

Spesiell teknisk løsning

Konsulentselskapet Accenture og fremtidsdirektør Kirsti Kjærulfs avdeling har vært involvert i utformingen og sammensetningen av teknologien som skal håndtere det praktiske ved leieforholdet.

På venturemøtet tirsdag ville ikke Stein Richter si så veldig mye konkret om hvilken teknisk løsning de og Accenture har valgt til elbilprosjektet, bortsett fra at de nå hadde valget mellom en fransk og tysk løsning.

Ifølge Stein Richter vil det endelige teknologivalget bli presentert på en pressekonferanse om en 14 dagers tid.

Sikret seg lukrative parkeringsplasser

El-Cars har allerede sikret seg sentrale parkeringsplasser i Oslo. På disse plassene kan kundene ”bare ta” en elbil, vel og merke dersom de har varslet om dette via internett eller mobiltelefon til El-Cars, og at kunden har fått utdelt et digitalt aksesskort som skal til for å åpne de spesielle elbilene.

- Foruten Bellona har vi vært i kontakt med store potensielle kunder som Telenor, StatoilHydro, Universitetet i Oslo og treningssentre om å tilby elbilene til deres ansatte, studenter og kunder. Med vårt prisbilde vil det både være billig og miljøriktig å velge en elbil fremfor en bensin- eller dieselbil når man trenger en leiebil, sier Ritcher.